April månads produktionsstöd

0
Ur Hilbes biigá. Foto: Johan Mathis Gaup.

Både Marja Bål Nangos Hilbes biigá och Lovisa Siréns Baby är kortfilmer som skildrar laddade sommarkvällar. Baby utspelar sig under en magisk försommarnatt i Stockholm – mötet mellan en 34-årig kvinna och en 16-årig kille utvecklar sig till en roadmovie till fots.

Sirén har tidigare gjort Pussy Have the Power som vann Startsladden på Göteborgs filmfestival och Audition som i år var öppningskortfilm på samma festival. Baby har fått stöd som en del av projektet Moving Sweden, starka berättelser i nya och spännande former.
Hilbes biigá (Oh Máigon Girl) utspelar sig i en liten by på den arktiska tundran – det är sommar och midnattssolen gör dagsljuset oändligt. Det är en film som enligt Expressens kritiker Gunilla Brodrej ”lämnar de traditionella samemarkörerna därhän och beskriver tonårsliv under midnattssolen. Glesbygdshäng ser ungefär likadant ut överallt. Killarna sladdar med sina hojar och tjejerna försöker dricka sig fulla på Vademecum.” Filmen visades på Berlins filmfestival som en del av det samiska kortfilmspaketet 7 Sámi Stories och har nu beviljats produktionsstöd av Svenska Filminstitutet.

 

Dani Kouyatés långfilm Banjul handlar om Kandra som bott i Sverige i 30 år och bestämmer sig för att flytta tillbaka till sitt forna hemland Gambia. Hennes vuxne son Ibbe följer efter, men mötet med hemlandet blir inte vad de tänkt sig. Kandra upptäcker att hennes längtan efter Banjul var en fantasi och att Gambia inte är hennes hem längre, medan Ibbe – som har artistdrömmar – upptäcker en stad full av möjligheter.

 

Marcus Lindeen, regissören bakom Guldbaggebelönade Ångrarna och SVT-aktuella kortfilmen Dear Director (en del av Svenska Filminstitutet och SVT:s gemensamma kortdokumentärsatsning Fans), gör med The Acali Experiment ett återbesök till det märkliga vetenskapsexperiment från 1973 som i pressen blev omskrivet som ”sexflotten”. 1973 fick fem män och sex kvinnor åka flotte över Atlanten – syftet var att studera våld och konflikter. Fyra decennier senare återförenas besättningen för att prata om vad som egentligen hände ombord.

 

Även den norsksvenska samproduktionen Kungens nej – Tre dygn i april i regi av Erik Poppe, en dramathriller byggd på verkliga händelser under andra världskriget, och Peter Modestijs 6A, en kortfilm om ett krismöte för en mellanstadieklass med komplexa makthierarkier, har beviljats produktionsstöd denna månad. Lisa James Larssons Tsatsiki, farsan och olivkriget får automatstöd.

Skriv en kommentar