Debutanter – ja tack?

0

Den senaste veckan har det i flera medier förekommit uppgifter om att inga debutanter sedan årsskiftet kan söka utvecklings- eller produktionsstöd från Svenska Filminstitutet. Det stämmer inte enligt Svenska Filminstitutet.

I verkligheten är 30% av de långfilmer som får stöd regisserade av debutanter och det finns ingen plan att ändra på det.

Kravet på erfarenhet rör producenter av lång spelfilm och finns med i det nya Filmavtalet, som tagits fram av Filmavtalets parter.

Skrivningen rör dock inte dokumentärfilm, kortfilm eller barnfilm under 70 minuter, och heller inte t ex regissörer eller manusförfattare. Man får dessutom göra undantag även för långfilmer. Det är också fullt möjligt för en långfilmsdebuterande producent att få stöd för sin första långfilm, om man knyter en mer erfaren producent till projektet.

Kravet är heller ingen nyhet, utan har redan funnits med i flera år, helt enkelt för att långfilmer är komplicerade och kostsamma projekt och det därför är nödvändigt att säkra förutsättningarna för att produktionen går som tänkt.

Det är inget som hindrat att debutanter kommit fram eller fått produktionsstöd. Ett exempel på det är China Åhlander som i måndags vann Guldbaggen för Bästa film för sin första långfilm som producent: Äta sova dö (i det projektet fanns Martin Persson med som redan etablerad producent). Andra uppmärksammade filmer som gjorts av debutanter med produktionsstöd från Filminstitutet är de två senaste årens bästa film-vinnare Apflickorna av Lisa Aschan och Sebbe av Babak Najafi, eller Oscarsaktuella Searching for Sugar Man av Malik Bendjelloul.

Läs mer på Anna Serners blogg:

http://annasernersfi.wordpress.com/2013/01/15/missade-vi-en-beatles/

Det nya filmavtalet i praktiken

 

Filminstiutet ska nu genomföra det avtal som Filmavtalets parter förhandlat fram, och Anna Serner kommenterade några saker det kommer att innebära:

 

– Tre nya stöd: automatstöd, producentstöd och dramaseriestöd.

 

– Filmkonsulenternas medel för förhandsstöd till svensk lång spelfilm minskar med ca hälften, bl a till förmån för de nya stöden. Samtidigt finns offensiva mål om jämställdhet och mångfald vilket blir en utmaning när konsulentmedlen är kraftigt minskade.

 

– Dokumentärfilm ökar från ca 14 till 22 mkr och dessutom öronmärks 8 mkr för lång dokumentär.

 

– Nysatsning efter novellfilmen: program för konstnärlig utveckling i samarbete med SVT, resurscentrumen och Filmregion Stockholm-Mälardalen. Riktar sig både till nya talanger och erfarna filmare som vill utvecklas i nya riktningar.

Läs mer om filmavtalet:

http://www.sfi.se/Documents/Filmavtalet/Filmavtalet/2013%20%c3%a5rs%20filmavtal.pdf

Skriv en kommentar