DVD-skivan är död?

0

DVD-försäljningen har tappat dramatiskt sedan 2009. Omsättningen har minskat från 2,2 miljarder kronor till 1,7 miljarder 2011. Stor förhoppningen hade filmbranschen till Blu-ray, det senaste optiska formatet, men tyvärr har inte försäljningen tagit igen det man tappat.

Ökad konkurrens från dataspel och sociala medier anses vara den främsta orsaken till tappet, men även piratkopiering anges som skäl.  On-demand-tjänsterna står för 3,5% av filmtittandet i svenska hushåll 2011, vilket inte är en större orsak till den uteblivna försäljningen.

När det gäller Blu-ray-formatets framtid verkar det råda delade meningar i branschen.

– Vi tror på en ökning på runt 50 procent och i ett längre perspektiv kan vi förhoppningsvis få upp snittpriset igen, säger Mats Caneman, ordförande för medlemsorganisationen Sveriges videodistributörers förening, till Svenska Dagbladet.

Filmer med lägre kvalitet har också fått det svårare att överleva, vilket beror på att konsumenten blivit mer kräsen. Förr fanns det enligt branschen ett uppdämt behov av att se film. Nu vet man vad man vill se och köper bara det.

– Försäljningen går ned överallt i hela världen. Utvecklingen kommer inte att stanna av, det är dvd:ns livscykel som går mot sitt slut, säger Lars Südow, affärs-områdeschef på marknads- analysföretaget GFK, till Svenska dagbladet.

I år beräknas streaming gå om den vanliga skivan när det kommer till filmtittandet.
– Om två–tre år kommer andelen för ”on demand” att ligga på runt 20 procent, så den fysiska konsumtionen blir dominerande under flera år framåt. Det som händer nu är i princip samma sak som när vi genomgått andra teknikskiften, säger Mats Caneman.

Hur många filmer har du köpt i år?

Skriv en kommentar