Home Nyheter Fler biobesök och ökad svensk marknadsandel

Fler biobesök och ökad svensk marknadsandel

0

Under 2012 gjordes totalt 18,4 miljoner biobesök i Sverige, det är 12 % fler än under 2011 (16,4 miljoner). Sett till antal besök är 2012 det bästa året på bio sedan slutet av 1980-talet. Svensk film hade 4 miljoner besök, även det en ökning.

Spelåret 2012 innehöll en extra spelvecka jämfört med ett normalår, men det förklarar bara en del av de höga besökssiffrorna. Utslaget per spelvecka låg besöken på 11 % över genomsnittet per spelvecka sedan 2003. Snarare är de höga besökssiffrorna en effekt av att ett större antal filmer hade fler besökare 2012 än 2011.

Det var fler besök på svenska filmer än 2011 och den svenska marknadsandelen ökade från 20 till 22 %. Även film från Europa ökade sin besöksandel från 15 till 18 %, medan den amerikanska andelen sjönk från 65 till 60 %. Störst publik lockade Skyfall (1 045 219 besökare), Hobbit – en oväntad resa (833 145 besökare) och The Dark Knight Rises (717 958 besökare).

Åtta av de 25 mest sedda filmerna på bio 2012 var svenska. Hamilton – I nationens intresse var den mest sedda svenska filmen och den sjätte mest sedda totalt.

Svensk dokumentärfilm har som tidigare konstaterats haft ett starkt år på bio 2012. Dokumentären om Palme var den nionde mest sedda svenska filmen och hamnade precis utanför topp-25 för alla filmer under året. Den är också den mest sedda svenska dokumentären sedan Stefan Jarls Ett anständigt liv. De tre mest sedda dokumentärerna på bio var svenska (Palme, Searching for Sugar Man och För dig naken) och av de tio mest sedda dokumentärerna totalt var sex stycken svenska.