Home Nyheter Levan Akins uttagen till Cannes

Levan Akins uttagen till Cannes

0
Levan Akins uttagen till Cannes
Foto: French Quarter Film

Levan Akins nya långfilm And Then We Danced har blivit uttagen till sektionen Quinzaine des realisateurs (Director’s Fortnight) på filmfestivalen i Cannes. Dessutom tävlar Elin Övergaards film Ingen lyssnar om kortfilmernas Palme d’or.

And Then We Danced utspelar sig i den könskonservativa och homofoba georgiska dansvärlden. Den unga dansaren Merab ställs inför sitt livs utmaning när han förälskar sig i sin största rival på danskompaniet. Hela Merabs värld sätts i gungning och allt han kämpat för hotas att raseras. Filmen är en svensk-georgisk-fransk samproduktion som spelades in i Georgien under förra hösten.

– Det är en en enorm ära att få sin film utvald till Director’s Fortnight i Cannes. Att göra en film med detta tema i Georgien var en utmaning och vi arbetade under stor press och hemlighetsmakeri. Det är en väldigt viktig och personlig historia för mig och jag hoppas att filmen ska nå många människor, säger Levan Akin.

Regissören och författaren Levan Akinföddes i Sverige 1979 och har rötter i Georgien. I början av sin karriär arbetade han bland annat som assistent på flera SVT-produktioner och på Roy Anderssons Du levande (2007). Hans debut, kortfilmen De sista sakerna (2008) tillsammans med producenten Erika Stark, vann två priser vid Hamburgs filmfestival. Långfilmsdebuten Katinkas kalas hade premiär på Stockholms filmfestival 2011. Tre av skådespelarna i filmen nominerades till priset Rising Star på festivalen, och Yohanna Idha vann även Bronshästen för Bästa skådespelerska. Filmen fick sin internationella premiär på Tribeca Film Festival 2012 och hyllades i både Variety och Wall Street Journal. 2015 hade Cirkeln premiär och erhöll fina vitsord av kritikerna såväl som Guldbaggenomineringar för Bästa mask/smink, musik (av Benny Andersson) och visuella effekter. Filmen specialvisades samma år på en gala vid Berlins filmfestival.

And Then We Danced är producerad av French Quarter Film (svensk producent Mathilde Dedye) och Takes Film i samproduktion med Rmv Film, Inland Film, Ama Productions, i samarbete med SVT och med produktionsstöd av Svenska Filminstitutet, långfilmskonsulent Madeleine Ekman. Filmen distribueras i Sverige av TriArt Film, och Totem Films hanterar den internationella försäljningen.

För mer information, vänligen kontakta filmens publicist Manlin Sterner, manlin@manlin.se.

Som tidigare meddelats är också kortfilmen Ingen lyssnar utvald till Cannes, i konkurrens med drygt 4000 filmer. Elin Övergaards film – som tidigare i år belönades med Startsladdens stora pris på Göteborgs filmfestival – är uttagen att tillsammans med elva filmer tävla om kortfilmernas Palme d’or, världens främsta kortfilmspris.

Ingen lyssnar ställer frågor om polarisering, normalisering och vems åsikter som räknas under ett tumultartat stormöte. Ett nytt HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn ska öppnas och kommunen har bjudit in till samtal med de boende i området. Filmen är producerad, klippt och skriven av Elin Övergaard och Manne Indahl. 

Dessutom har A White, White Day (Hvítur, hvítur dagur) som en av sju filmer blivit uttagen till den Internationella kritikerveckan. Filmen, ett drama om en småstadspolis som blir besatt av att hitta den man som han misstänker är involverad i sin hustrus död, är regisserad av isländske Hlynur Pálmason och är en samproduktion mellan Island, Danmark och Sverige, där Nima Yousefi för Hobab är den svenska samproducenten. För fotot står den svenska filmfotografen Maria von Hausswolff. Filmen har fått stöd av Svenska Filminstitutet, långfilmskonsulent Calle Marthin.

Filmfestivalen i Cannes pågår 14-25 maj.

Källa och bild: Pressmeddelande från Svenska Filminstitutet