Världens första queerfilm är en svensk 101-åring

0
Intimt mellan Lars Hanson och Egil Eide i Vingarne. Foto: Svenska Biografteatern / Svenska Filminstitutets bildarkiv.
Intimt mellan Lars Hanson och Egil Eide i Vingarne. Foto: Svenska Biografteatern / Svenska Filminstitutets bildarkiv.

Den svenska guldålderregissören Mauritz Stillers Vingarne hade premiär 1916 och ses som den första homoerotiska spelfilmen någonsin.

Likt stora delar av den tidiga filmhistorien ansågs den länge förlorad, tills en nedklippt nitratfilmkopia hittades i Norge på 1980-talet. Efter en omfattande digital restaurering av Svenska Filminstitutet möter filmen nu publiken igen. Svensk nypremiär blir det på Historiska museet i Stockholm när Cinemateket visar den i samarbete med festivalen Cinema Queer, som invigningsfilm. Sara Parkman – som nyligen turnerade landet runt med Fäboland på Riksteatern, som sålde ut Södra Teaterns stora scen sex gånger om – har komponerat musik för filmen, som hon framför med en sextett vid visningen.

Datum och plats: onsdag 27 september 18.30 på Historiska museet, Narvavägen 13–17 i Stockholm. (Fåtal biljetter kvar)
Manuset bygger på den homosexuella danska författaren Herman Bangs roman Mikaël, och minst tre i teamet var queer: Mauritz Stiller, manusförfattaren och scenografen Axel Esbensen och skådespelaren Nils Asther. Målningen i förlagan är utbytt mot skulptur och Carl Milles konstnärskap förkroppsligas av en Lars Hanson som får både kvinnor och män på fall. Stiller lade till en ramhandling, så att filmen i sig handlar om filmatiseringen – ett metaelement som kan ha lagts till för att tona ner det för tiden känsliga temat. Men filmens kontroversiella innehåll ledde ändock till mothugg i pressen när det begav sig.

För att komplettera de bortklippta sekvenserna i den norska filmkopian som restaureringen bygger på har stillbilder och förklarande textskyltar infogats för att komma lite närmare Stillers ursprungliga idé. De handskrivna brev som förekommer i filmen har översatts från norska till svenska och utformats av en kalligraf. Den nyrestaurerade versionen hade världspremiär i Paris i somras, där den visades i 4K i en komplett Maurits Stiller-retrospektiv på anrika Cinémathèque française. Efter den svenska nypremiären finns den tillgänglig att boka via Filminstitutets distribution för biografer i Sverige och världen.

Orkestern består av Sara Parkman, sång och fiol, Xenia Kriisin, cittra och sång, Marta Forsberg, viola och elektronik, Linnéa Olsson, cello, Juan Romero, slagverk, Susana Santos Silva, trumpet, med kostym av Hanna Westerling.

Läs mer:
Cinematekets webbDigitala filmarvets webb
Cinema Queers webb 

Skriv en kommentar