Tittarrekord för årets julkalender i SVT

0
Foto: Johan Paulin/ SVT
Foto: Johan Paulin/ SVT

Årets julkalender ökade med 85% online vilket kan ses som ett kvitto på att julkalendern är en viktig tradition som samlar familjen oavsett plattform.

Onlinesiffrorna för SVT:s julkalender visar att nära 750 000 tittare har sett varje avsnitt i år. Förra året låg snittet på 404 000 per avsnitt, enligt SVT. Även de linjära siffrorna har gått upp och snittet har i år legat på runt på två miljoner jämfört med 1,7 miljoner förra året, visar siffror från MMS.

Nyligen skrev Fimcafe.se en artikel om vika kryddor en julfilm behöver och Johanna Gårdare, som är ansvarig utgivare för julkalendern, kommenterar att framgångarna kan bero på att SVT har varit lyhörda kring vilka behov publiken vill att en julkalender ska fylla.

– Publiken är tydliga med att de vill ha julstämning, snö, igenkänning och bärande berättelser för både barn och vuxna. Det är viktigt för att det ska bli en samlande stund för hela familjen i december. Det ska vi fortsätta med även i nästa års julkalender som bjuder på ordentlig julfrossa, förklarar hon för Dagens Media.

2019 års julkalender i SVT har döpts till ”Panik i tomteverkstan” och rollbesätts på branshsidan Filmcafe.se. Den beskrivs i ett pressmeddelande som en humoristisk julsaga som utspelar sig i tomtens värld. Per Andersson och Pernilla Wahlgren axlar rollerna som tomten och tomtemor. För manus och regi står Fredde Granberg och Thomas Claesson som också ligger bakom serien ”Familjen Rysberg”.

Lämna ett svar