Två av tio kortfilmer i huvudtävlan i Cannes är svenska

0
Ur Madre. Foto: Momento Film och Evidencia Film
Ur Madre. Foto: Momento Film och Evidencia Film

Fight on a Swedish Beach av Simon Vahlne och Madre av Simón Mesa Soto är utvalda till huvudtävlan i kortfilmssektionen i Cannes och båda har chans att vinna en Guldpalm.

– Det är smått galet. Sverige har visserligen fina anor internationellt men att hävda sig så här stort i den konkurrensen är kaxigt, säger Theo Tsappos, kortfilmsansvarig på Filminstitutets utlandsenhet.

Fight on a Swedish Beach av Simon Vahlne är en rekonstruktion av ett bråk på en västsvensk badstrand, som hade sin början i en ytterst tveksam, men väldigt träffsäker, imitation av Adolf Hitler.

Filmen är producerad av Ellen Hallin och Axel Danielson för Plattform Produktion med produktionsstöd från Svenska Filminstitutets filmkonsulent Andreas Fock.

Simon Vahlne är utbildad på Akademin Valand och har tidigare bland annat gjort kortfilmerna En bild i huvudet och Jag är en ö.
Svensk-colombianska Madre berättar om 16-åriga Andrea som lämnar ett fattigt bostadsområde i colombianska Medellin för att delta i rollsättningen av en porrfilm. Den är del av det internationella projektet Break the Silence om sexuellt utnyttjande av barn. David Herdies har producerat filmen för Momento Film. Han har även producerat ytterligare fyra titlar inom projektet där även svenska Frida Kempff är en av regissörerna.
Simón Mesa Soto är född i Colombia men numera bosatt i London där han utbildat sig på London Film School. Han har arbetat inom reklamfilm och tv-dokumentärer, undervisat i filmklippning och skriver just nu på sin första långfilm. För två år sedan vann hans kortfilm Leidi Guldpalmen i Cannes.
Senast en svensk film var i huvudtävlan i Cannes var 2010 då Frida Kempff var inbjuden med Micky badar (filmen vann jury-priset).
Källa: Svenska Filminstitutet

Skriv en kommentar