Hem Filmer på gång Regissörerna till satsningen 2121

Regissörerna till satsningen 2121

0
De medverkande regissörerna i 2121: Patrik Eklund, Jerry Carlsson, Beata Gårdeler, Hugo Lilja, Pella Kågerman (sittande) och Baker Karim. Fotograf/Källa: Viktor Andersson / Grafikeriet

Beata Gårdeler, Baker Karim, Pella Kågerman, Patrik Eklund, Hugo Lilja och Jerry Carlsson – det är namnen på de filmskapare som är klara för Filminstitutets och Sveriges Televisions storsatsning 2121. De sex regissörerna ska nu göra varsin kortfilm som skildrar hur världen ser ut om 100 år. Filmerna kommer att ha världspremiär på Göteborgs filmfestival 2021 och därefter visas i SVT.

Hur ser vår värld ut år 2121? Det är utgångspunkten för Filminstitutets och SVT:s satsning 2121, det största kortfilmsprojektet i svensk filmhistoria. Sex filmskapare tilldelas vardera en budget på 1,4 miljoner kronor för att ge sin vision av framtiden, i varsin kortfilm på max åtta minuter. Nu är de sex projekten och regissörerna utsedda.

– Jag är så glad! Sex svenska science fiction-filmer under produktion samtidigt. Med regissörer som öser på med alltifrån färgstarka explosioner till lösningen för evigt liv. Vi befinner oss i en omtumlande tid där omvärldspolitik och klimatfrågor får oss att reflektera över den värld vi lever i. De här filmerna är ett avtryck av vår samtid. Med sex regissörer, oerhört väl lämpade för att ta oss med på resan in i framtiden, säger Helena Ingelsten, projektledare SVT Dokumentär & Kortfilm.

– Det är fantastiskt vilka filmer som kommer i 2121! Att få blicka in i framtiden är både skrämmande och spännande. Sex olika berättelser där filmskaparna är modiga och ger oss vitt skilda framtidsvisioner, både om mänskligheten och den enskilda människan. Detta är verkligen storfilmer i kortformat, säger Ami Ekström, filmkonsulent för kortfilm och nya format på Filminstitutet.

Här är filmskaparna och projekten i 2121:

Jordbundna
Regi och manus: Baker Karim
Producent: Anna Byvald, Silverx Films

Kiruna 2121. Jorden är obeboelig. Mänskligheten har byggt en Ark för att fly planeten. Men majoriteten av människorna är kvar på jorden. De sa att urvalet var rättvist. De bästa representanterna för mänskligheten.

– Vi arbetar i en subgenre av sci-fi som kallas Afrofuturism, säger Baker Karim. Det är en genre som många känner till idag på grund av filmen Black Panther. Afrofuturismen är ett radikalt perspektivbrott från traditionell västerländsk sci fi. Allmänt accepterade idéer som vi har levt med i hundratals år ses genom en ny lins och blir plötsligt totalt absurda! Jag tror att om man ser vår film så kommer man redan i anslaget att få ett par chockerande insikter som på ett sätt finns inbakade i det afrofuturistiska perspektivet.


Skönheten

Regi: Beata Gårdeler
Manus: Beata Gårdeler och Emma Broström
Producent: Nadir Öperli, Second Land

Ett samhälle 2121 där plastikoperationer är normen, som vår tids konfirmation, omskärelse eller annan religiös ritual är det något man går igenom som 14 åring. Esme ska genomgå sin första operation men när hon flyr in i AIns intellektuella och historiska referenser påverkar det hennes verklighet…

– Skönheten är en realistisk och samtidigt visuellt poetisk film som utspelar sig i en extrem förlängning av det narcissistiska samhälle med normbehov som vi lever i idag, säger Beata Gårdeler. Jag vill ställa frågan om vi kan lära oss något av historien, eller kommer vi fortsätta att öka vårt dumma men mänskliga bekräftelsebehov – trots vår extrema tekniska utveckling och tillgängligheten till kunskap?


Folly

Regi och manus: Hugo Lilja
Producent: Mistre Tesfaye, You Saved Me

På nyhetsankaret Follys sändning diskuteras Sveriges stora framgångar. Landet har, som det första i världen, lämnat över regeringsmakten till en AI (artificiell intelligens) och ekonomin blomstrar. Men det har börjat komma klagomål, framförallt från Kina och USA, och även Folly själv får känna på AI:ns metoder.

– Intelligenta maskiner förekommer i många berättelser men då ofta med frågeställningen vad som händer om de utvecklar känslor. Jag tror inte AI:er kommer göra de, eller bli medvetna, men de är redan i många avseenden intelligentare och mer kapabla än oss själva på att spela våra spel. Och i framtiden kommer det inte bara vara enkla titlar som ’Schack’ eller ’Go’ utan även mer komplexa som ’Styra nationen Sverige enligt svensk lag och maximera svenska medborgares välstånd’, säger Hugo Lilja.


Lyckad upptining av Herr Moro

Regi och manus: Jerry Carlsson
Producent: Frida Mårtensson, Verket Produktion

Herr Moro får ett samtal om att hans kryobevarade ex-partner Henrik har fått en tid för upptining. När personalen kommer för att hämta behållaren som Henrik ligger i, inser de att den inte går att få ut genom dörren. Herr Moro försöker hantera situationen men inser gradvis att han kanske inte är redo för att Henrik ska tinas upp och återvända.

– Lyckad upptining av Herr Moro är en filosofisk och existentiell tanke om vad vår strävan efter ett längre liv skulle kunna generera. Vad innebär det att återvända tillbaka till livet, när våra minnen inte längre är intakta; är vi fortfarande samma personer? I vår vision av 2121 är döden inte nödvändigtvis ett slut, utan en process. Jag är intresserad av hur vi som människor blir känslomässigt påverkade av detta, säger Jerry Carlsson.


Ockultationen
Regi och manus: Patrik Eklund
Producent: Mathias Fjellström, Salmonfox

Jorden är äntligen på grön kvist igen efter ett sekel av naturkatastrofer. För att fira detta har Laisvalls kommunalråd Karin Lundberg samlat ortsborna i bygdens medborgarhus för hedra miljökämpen Eugen. Men just i firandets stund så bryter nyheten ut om att en asteroid är på kollisionskurs mot jorden. Och hur välkomnar man bäst domedagen i Laisvall? Med kärnvapen eller picnicbog?

– Ockultationen är en liten film om jordens undergång, typ Armageddon i Laisvall. Den stora händelsen skildrad genom det lilla perspektivet. En futuristisk dödsmässa med fokus på krishantering och bristande självkännedom, säger Patrik Eklund. Behöver den svenska publiken mer science fiction? Absolut! Jag ser gärna att Sverige skapar sin egen Star Trek-franchise – Rederiet i rymden, med soundtrack av Ralph Lundsten.


Reckless 20’s

Regi och manus: Pella Kågerman
Producenter: Eliza Jones och Markus Waltå, Grand Slam Filmproduktion

Stockholm 2121 är en stad framsprängd ur berggrunden med den blå linjens tunnelbanestationer som stadens landmärken. Här pågår dock livet som vanligt. Och trots att samhället håller på att krossas av ett ökat vattentryck, förblir Nikkis högsta önskan att bli tillsammans med sitt ex igen.

– Jag tror att människan då som nu är en detaljist. Att vi är oförmögna att förstå de större sammanhangen och därför lever våra liv i vanföreställning. På det sättet har jag ingen vision. Jag menar att det kommer vara lika svårt för framtidsmänniskan, som för samtidsmänniskan, att ta till sig undergången, säger Pella Kågerman.


Det sammanlagda stödbeloppet per film är 1 400 000 kronor, där Filminstitutet och SVT finansierar med hälften var.

Filmerna spelas in under 2020 och får världspremiär vid Göteborgs filmfestival 2021. Därefter visas filmerna i SVT och SVT Play under 2021.

INGA KOMMENTARER