Nya produktionsstöd

0
Ur Magisterlekarna. Fotograf/Källa: Northern Fable. Pressbild.
Ur Magisterlekarna. Fotograf/Källa: Northern Fable. Pressbild.

Flera av de filmprojekt som det söks skådespelare och statister till via branschsidan www.filmcafe.se har nu fått produktionsstöd! Bland de senaste projekten som beviljats produktionsstöd finns Hannes Holms nyversion av Karl Bertil Jonssons julafton (som även tilldelas marknadsstöd), Ylva Forners filmatisering av Kristoffer Folkhammars omtalade roman Magisterlekarna, och Josephine Bornebuschs kammarspel ORCA.

Chicken Boy är en isländsk-svensk samproduktion av långfilmsdebuterande Gudmundur Arnar Gudmundsson, som tidigare haft kortfilmsframgång i Cannes. Det är en uppväxtskildring i en isländsk förort där en tonårspojke, vars mamma tror sig vara ett medium, tar sig an ett mobbat barn. När pojkarnas problem eskalerar till livshotande situationer vaknar en inre röst i pojken. Med hjälp av sin mamma och sin nya vän, lyckas han hitta sin egen väg. Svensk samproducent är Nima Yousefi för HOB AB.

Karl Bertil Jonssons julafton regisseras av Hannes Holm och baseras på julsagan av Tage Danielsson. Karl Bertil är varuhusdirektör Tyko Johnssons son. Hans utstakade väg i livet är att bli som sin far. Men Karl Bertils hjälte är Robin Hood. Den fattiga flickan Vera (en ny rollfigur), hennes syster på barnhemmet och den hänsynslösa barnhems-föreståndaren korsar alla Karl Bertils väg. Och ingen är sig lik när historien når sitt slut. Inte ens Tyko. Manus skrivs av Michael Hjorth, Tomas Tivemark och Johan Kindblom.

Dokumentären La Société du Spectacle regisseras och skrivs av Göran Hugo Olsson, som bland annat tävlat i Sundance med Concerning Violence och The Black Power Mixtape 1967 – 1975, ihop med regidebuterande Roxy Farhat. Det är en visuell och humoristisk adaptation av Guy Debords profetiska essä La Société du Spectacle, som blottlägger det kaospiratoriska sambandet mellan alienation, maktlöshet och tomhet i ett samtida kapitalistiskt informationssamhälle.

Långfilmsdebuterande Ylva Forner regisserar och skriver Magisterlekarna där homoerotik, brottning och dans förenas med musik (av Mathias Blomdahl) i en bdsm-lek på ett läroverk. Den strikte Magistern och eleven Charles har en bus- och strafflek igång, samtidigt som uttagningarna till det årliga Sångtåget utmanar den starka vänskapen bland eleverna. Filmen är en del av satsningen Moving Sweden.

ORCA av Josephine Bornebusch är inspelad på kort tid under den pågående pandemin och regin har skett via telefon. Den handlar om vad som sker med oss när vi inte får fysisk beröring. Elva personer, isolerade från omvärlden, kommunicerar via skärmar. En son vill hålla sin lidande mors hand. Förälskelse växer fram. En mamma har övergett sin familj. En terapeut finner sig vid ruinens brant. En dotter knyter an till sina föräldrar. I rollistan finns bland andra Vera Vitali, Alba August, Joel Spira, Gustav Lindh och Marie Göranzon. Manus är skrivet av Bornebusch och Gunnar A.K Järvstad.

I fem minuter långa Nedgång, regisserad, producerad och skriven av Sofia Priftis, står ett festsällskap på en bergsknalle för att se solnedgången. De äter hummer och applåderar solen, som går upp och ner för att ta emot applåder gång på gång. Det är en existentiell konstfilm om människans förhållande till sin döende omgivning.

Lämna ett svar