Hype kring Wallanderfilmerna på sociala medier

0

En brittisk undersökning visar att Wallanderfilmerna motsvarar ett PR-värde på mer än 200 miljoner kronor via sociala medier. Wallanderfilmerna har det näst högsta PR-värdet av de undersökta filmerna och TV-serierna, exempelvis Harry Potter och Sherlock.

Underökningen visar hur sociala medierflöden inom film och tv-serier blir virala och genererar miljontals kronor i PR-värde. Detta innebär i sin tur gratis ”digital reklam” för de platser och destinationer som omnämns.

Som exempel nämns den Londonbaserade filmen Notting Hill som genererar motsvarande 230 miljoner i PR-värde och motsvarande siffra för Wallander och Ystad är häpnadsväckande med sina 210 miljoner kronor. På tredje och fjärde plats kommer tv-serien Sherlock och Harry Potter med 126 miljoner och 123 miljoner i PR-värde vardera.

– Denna undersökning visar att filmproduktioner inte bara säljer biobiljetter och DVD-filmer, utan också säljer de platser där de är inspelade. Detta är helt enkelt gratis reklam och understryker hur mycket filmproduktioner påverkar turismen, säger Adrian Wootton, VD på Film London och British Film Commission.

Siffrorna som presenterades på den internationella filmturismkonferensen ”Seen on Screen – capitalising on screen tourism” i London den 13 november är framtagna i en undersökning gjord av Human Digital i samarbete med Film London. Film London är huvudpartner i Interreg-projektet EuroScreen. Projektets syfte var att bevisa den starka kopplingen mellan film och turism. Man har inom ramen för projektet genomfört workshops, erfarenhetsutbyte och informationsspridning för att påvisa de positiva effekter filmen har på turisters resande.

Konferensen i London avslutade det 2,5 år långa projektet där Ystads kommun varit en av de åtta utvalda regionerna i Europa. Konferensen hade talare från Visit Britain, Warner Bros samt producenten Iain Smith (24, Live Another Day, Seven Years in Tibet m fl) samt Film London. Ystad deltog i paneldebatten kring ”Nordic Noir” och programpunkten ”Why murder can be good for you”.

Fakta

  • Undersökningen gjordes Human Digital som analyserade nästan 35 miljoner kommentarer och interaktioner på webbsidor som Facebook, Twitter, Reddit och Pinterest.
  • Underlaget baserades på fyra europeiska destinationer där samtliga har en stark, gemensam koppling till filminspelning: London, Ystad, Apulien (Italien) och Malta.
  • Högst värderade filmer och TV-serier: Notting Hill (1999) 230 Mkr, Wallander (2005­–) 210 Mkr, Sherlock (2010–) 126 Mkr och Harry Potter (2001–2011) 123 Mkr.
  • När det gäller Wallander var vetskapen hög om att filmerna spelats in i Ystad. Ystad omnämndes på flertalet webbsidor och generade en avsevärt stor exponering med fokus på platsen: Platser diskuterades, staden Ystad nämndes, man rekommenderade folk att åka till Ystad och beskrev det vackra landskapet och vad som fanns att se – inte bara kopplat till filmerna utan som generella resetips för andra resenärer.
  • Några citat från sociala medier om Ystad: ”Watching any version of Wallander makes me want to visit Ystad and stay there”. ”We stayed here partly because it is some of the best value accommodation in Ystad and partly because it was the filming location for the police station in the second season of Swedish Wallander films.” “It goes without saying that it’s also a brilliant place for Wallander fans! I loved it here and can’t wait to visit again!”.
  • Ladda ner undersökningen här (länk till Ystads kommuns pressrum)
  • För mer information om projektet Euroscreen klicka här: (http://www.euroscreen.org.uk/)

Källa: Film i Ystad

Skriv en kommentar