Home Nyheter Rekordår i Cannes

Rekordår i Cannes

0
Rekordår i Cannes
Medsols fr v: Triangle of Sadness, How to Save a Dead Friend och Boy From Heaven. Foto: Plattform Produktion / Sisyfos Film / Atmo

Årets upplaga av Cannes filmfestival bjuder på ett rekordår för svensk film. Triangle of Sadness av Ruben Östlund och Boy from Heaven av Tarik Saleh tävlar om Guldpalmen, liksom svenska samproduktionen Holy Spider av Ali Abbasi. Dessutom visas dokumentären How to Save a Dead Friend, liksom flera svenska samproduktioner. Här är din guide till allt svenskt på filmfestivalen i Cannes, som drar igång imorgon.

– Efter tre långa år är Cannesfestivalen äntligen tillbaka i full sving. Och vilken comeback! Jag är otroligt glad och stolt över att åka till Cannes med inte mindre än två svenska filmer i tävlan – Boy from Heaven och Triangle of Sadness – och How to Save a Dead Friend i ACID-sektionen, plus en rad spännande svenska samproduktioner. Det är ett exceptionellt år för svensk film, och ser man på det nordiska deltagandet, med totalt nio nordiska filmer, är det ett rekordår, säger Petter Mattsson, chef för Internationella enheten.

Det svenska startfältet i Cannes:

Boy from Heaven av Tarik Saleh (Competition)

Fiskarpojken Adam erbjuds den nästan ouppnåeliga möjligheten att studera vid Al-Azhar universitetet i Kairo, Sunnimuslimernas absoluta maktcentrum i världen. Kort efter hans ankomst till Kairo avlider hastigt universitetets överhuvud, Shejk Al-Azhar och Adam kastas ofrivilligt in i en brutal maktkamp mellan den religiösa och politiska eliten i dagens Egypten.

Tarik Salehs The Nile Hilton Incident (2017) belönades med Grand Jury Prize på Sundance filmfestival och plockade hem fem Guldbaggar, bland annat för Bästa film. Nu är han tillbaka med politiska thrillern Boy from Heaven som tävlar om Guldpalmen. I huvudrollen ser vi Tawfeek Barhom och i den andra stora rollen Fares Fares. I övriga roller: Mehdi Dehbi, Mohammad Bakri, Makram J. Khoury, Sherwan Haji, med flera. Filmen, med manus och regi av Tarik Saleh, är en svensk-finsk-fransk samproduktion producerad av Kristina Åberg och Fredrik Zander, Atmo, i samproduktion med Memento Production, Bufo, Film i Väst och SVT bland andra, och med stöd från Filminstitutet, förra långfilmskonsulenten Madeleine Ekman och nuvarande Hanna Lejonqvist. TriArt Film är distributör, med svensk biopremiär i höst.

Triangle of Sadness av Ruben Östlund (Competition)

Ruben Östlund är tillbaka i Cannes, där han belönades med Guldpalmen 2017 för sin förra film The SquareTriangle of Sadness är en samtidssatir som genom modellparet Carl och Yaya (spelade av Harris Dickson och Charlbi Dean) tar avstamp i modevärldens finrum, fortsätter på en lyxyacht tillsammans med miljonärer, vänliga vapenhandlare och en marxistisk sjökapten (Woody Harrelson) och slutar på en öde ö där hierarkierna i kampen om överlevnad vänds upp och ned. I rollistan syns också Henrik Dorsin, Hanna Oldenburg och Arvin Kananian, med flera.

Ruben Östlund står för manus och regi, producent är Plattform Produktion/Erik Hemmendorff och Philippe Bober, i samproduktion med bland andra Film i Väst och SVT och med stöd av Filminstitutets långfilmskonsulent Anders Nylander. SF Studios är distributör och filmen får svensk biopremiär 2 september.

How to Save a Dead Friend av Marusya Syroechkovskaya (visas i ACID-sektionen)

Ryska regissören Marusya Syroechkovskayas dokumentär utspelar sig i det sena nollnoll-talets Moskva, och vi följer Kimi och Marusya – unga, uttråkade och galet förälskade. Vad kan vara bättre än första kärleken? Bara första kärleken och heroin. Det var åtminstone vad de trodde då. How to Save a Dead Friend är en personlig berättelse om en regissör, tillägnad hennes första kärlek och en älskads död.

Filmen, som nyligen hade världspremiär på festivalen Visions du Réel, är producerad av Mario Adamson/Sisyfos Film och Ksenia Gapchenko/Docs Vostok, med stöd av Filminstitutets dokumentärfilmskonsulent Anna Weitz. 


Svenska samproduktioner

Holy Spider av Ali Abbasi (Competition)

En journalist bestämmer sig för att undersöka seriemorden på prostituerade kvinnor i den heliga staden Mashhad. Det blir en jakt på mördaren – The Spider Killer – som hävdar att han städar gatorna från syndare. I rollerna syns bland andra Mehdi Bajestani, Zar Amir Ebrahimi och Arash Ashtiani.

Ali Abbasi fick sitt internationella genombrott med Gräns (2018), som vann Prix Un Certain Regard i Cannes, Oscarnominerades för Bästa makeup och plockade hem sex Guldbaggar. Nu tävlar han om Guldpalmen med denna thriller där svenska Lina Nordqvist står för produktionsdesignen.

Filmen, som är skriven av Abbasi tillsammans med Afshin Kamran Bahrami, är en dansk-tysk-fransk-svensk samproduktion med Eva Åkergren och Calle Marthin, Nordisk Film, samt Film i Väst som svenska samproducenter, och med stöd av Filminstitutets förra långfilmskonsulent Madeleine Ekman. TriArt Film distribuerar, med svensk biopremiär hösten/vintern 2022.

R.M.N. av Cristian Mungiu (Competition)

När ett avlägset lokalt rumänskt bageri vill anställa två utländska arbetare på sämre villkor än vad som gäller i övrigt så leder det till en rad oväntade händelser i den lilla sömniga byn. Infekterade frågor om ras och diskriminering väcks och alla invånare måste välja sida.

Rumänske regissören och manusförfattaren Cristian Mungiu tävlar om Guldpalmen med sin nya film, där Film i Väst och Sean Wheelan/Filmgate är svenska samproducenter.

Butterfly Vision av Maksym Nakonechnyi (Un Certain Regard)

Efter månader i fångenskap hos fiendens styrkor kämpar drönarpiloten Lilia för att återuppta sitt liv i Ukraina som veteran och hustru. Butterfly Vision är en hård och surrealistisk berättelse om en krigare som vägrar att bli ett offer.

Manus och regi av den ukrainske dokumentärfilmaren Maksym Nakonechnyi som nu gör sin fiktionsdebut. Svensk samproducent är Mario Adamson, Sisyfos Film, med stöd från Filminstitutet, tidigare filmkonsulent Helen Ahlsson. Filmen distribueras av Lucky Dogs, med svensk biopremiär januari 2023. 

Godland av Hlynur Pálmason (Un Certain Regard)

Isländske regissören Hlynur Pálmason återvänder till Cannes där hans förra långfilm En vit, vit dag (2019) blev tvåfaldigt prisbelönt. Godland utspelar sig under sent 1800-tal, när en ung dansk präst reser till en avlägsen del av Island för att bygga en kyrka och fotografera folket där. Men ju längre in han tränger i det oförsonliga landskapet, desto längre bort kommer han från sitt ursprungliga syfte, sin mission och sin moral.

Mimmi Spång/Garagefilm International och Film i Väst är svenska samproducenter och filmen har fått stöd från Filminstitutet, tidigare filmkonsulent Helen Ahlsson. Folkets Bio är svensk distributör.

Sick of Myself av Kristoffer Borgli (Un Certain Regard)

En absurd och svart komedi av norske regissören och manusförfattaren Kristoffer Borgli om vår tids jakt på uppmärksamhet. Sick of Myself är en norsk-svensk samproduktion, även här med Mimmi Spång/Garagefilm International och Film i Väst som svenska samproducenter. Filmen är delvis inspelad i Göteborg och Härryda.


Fler svenska inslag på festivalen

Noomi Rapace är medlem i juryn för Guldpalmen, tillsammans med bland andra norske regissören Joachim Trier.

Alicia Vikander spelar huvudrollen i Irma Vep, franske regissören Oliver Assayas nya tv-serie för HBO. Serien bygger på hans egen film med samma namn som hade världspremiär i Un Certain Regard på 1996 års festival, då med Maggie Cheung i huvudrollen.

Läs mer om tidigare svenska filmer och framgångar i Cannes.

Cannes filmfestival pågår mellan 17-28 maj. Läs mer här.