Svenska folket är välkomna att från och med idag börja rösta på favoriten bland årets reklamfilmer – vinnaren koras på Roygalan den 27 oktober på Chinateatern. Roygalan premierar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. I år arrangerar Film&TV-Producenterna galan för fjortonde gången.
Tio filmer är nominerade i kategorin Sveriges bästa reklamfilm som också är de tio filmer som allmänheten kan rösta på i kategorin Folkets pris. Folkets pris är publikens tillfälle att tycka till om Sveriges bästa reklamfilmer. Man röstar på http://folketspris.se/. Tävlingen är öppen fram till 20 oktober och vinnaren presenteras på Roygalan.
Det är Roygalans branschjury och medlemsjury som valt ut de nominerade filmerna i de totalt sju tävlingskategorierna.Under galan delas även priset Roy Jr ut till en ny talang.
Cornelia Opitz, ordförande i Film&TV-producenternas reklamfilmssektion kommenterar:
– Roligt med så fina och kvalitativa filmer nominerade som visar att svensk reklamfilm håller världsklass. Filmer som vill ta vara på miljön, filmer som inte visar rosa kläder på passiva tjejer utan tänkt lite längre och varumärken som vill visa vilka som faktiskt jobbar på företaget varje dag. Extra kul att nomineringarna till bästa musik är av så olika karaktär. Må bäste man – här hade jag dock velat säga eller kvinna – vinna den 27 oktober!
Årets nominerade filmer i respektive kategori är:
Bästa reklamfilm och kategorin Folkets pris
Indio – ”Avgörande Ögonblick” för Sveriges Radio
Indio – ”Back to School” för H&M
B-Reel Films – ”Bröder” för Systembolaget
Callboy – ”Close the Loop” för H&M
Indio – ”Då Som Nu För Alltid” för Kent
B-Reel Films – ”Kampen” för SVT Drama
Indio – ”Made by People” för Volvo
Camp David Film – ”The Musical Massacre” för Elmsta 3000
Giants & Toys – ”Tårtan” för Försvarsmakten
Indio – ”World Recycle Week feat. M.I.A.” för H&M
Bästa reklamfilmsregissör
Adam Berg – ”Då Som Nu För Alltid” för Kent, ”Made by People” för Volvo och ”Made by Sweden / Epilogue” för Volvo
Jens Sjögren – ”Bröder” för Systembolaget, ”Raketen” för Dfind och ”Turisten” för Aftonbladet Plus
Philippe Tempelman – ”Avgörande Ögonblick” för Sveriges Radio, ”Inner Voice” för A-Z och ”World Recycle Week feat. M.I.A.” för H&M
Bästa reklamfilmsfotograf
Aril Wretblad – ”Astronaut” för Com Hem
Mattias Montero – ”Då Som Nu För Alltid” för Kent
Mattias Rudh – ”Close the Loop” för H&M
Bästa reklamfilmsklippare
Gregers Dohn – ”Var med när det känns” för C More Sport
Johan Söderberg – ”Balmain” för H&M
Simon Pontén – ”Refugees Welcome” för Refugees Welcome Stockholm
Bästa musik i reklamfilm
”Elmsta 3000 Horror Fest Anthem” till ”The Musical Massacre” för Elmsta 3000. Skriven av Gustav Egerstedt. Inspelad av Elmsta 3000 och Music Super Circus.
”Just The Way You Are” till ”Perfect Men” för Dressman. Skriven av Billy Joel. Inspelad av Kretsen och Maja Francis.
”Musik Non Stop” till ”Avgörande Ögonblick” för Sveriges Radio. Skriven av Joakim Berg. Fritt arrangerad och inspelad av Peter Nordahl med Sveriges Radio symfoniorkester och Elias.
Bästa visuella effekter
Swiss – ”Astronaut” för Com Hem
Bläck – ”Avgörande Ögonblick” för Sveriges Radio
Important Looking Pirates – ”Flyboard Fishing” för Fisherman’s Friend
Bästa animation
Milford – “Lotería” för Lotería Nacional
Filmic Art – “Nya Marine Resurser” för Sintef
Bläck – “Conan Exiles Teaser” för FunCom
Mer på: roygalan.se