Förändrade tittartrender?

0
Fotograf/Källa: Karl Heinz Hernried, Nordiska Museets arkiv. Bilden innehar en Creative Commons licens.
Fotograf/Källa: Karl Heinz Hernried, Nordiska Museets arkiv. Bilden innehar en Creative Commons licens.

Att ha kunskap om publiken och tittartrender har blivit allt viktigare på en hårt konkurrensutsatt och snabbt föränderlig marknad för film. Igår höll Filminstitutet ett fullsatt Filmrum på temat tittartrender, filmkonsumtion och utveckling med representanter från bland andra SF Anytime, Filmstaden, C More och SVT. I samband med Filmrummet släpptes även Filminstitutets senaste rapport ”Utbudet på den svenska vod-marknaden”.

Vad krävs för att svensk film ska nå fram till dagens publik? Vad finns det för tittarmönster för film och serier, olika befolkningsgrupper och visningsfönster? Hur ska svensk film möta förändrade tittartrender? Dessa och många andra frågeställningar diskuterade panelen som bestod av Anna Croneman, programchef drama och film på SVT; Helena Eklund, Marketing Director på Filmstaden; Bo Thörnwall, programchef film och serier på C More samt Peter Öhman, Head of Content & Publishing på SF Anytime. 

 Några slutsatser från samtalet var att försöka sprida svenska filmpremiärer över hela året, göra fler filmer direkt för vod/tv och utmana fönsterstrukturen, samt att ha en öppnare dialog om svensk film kring vad som fungerar och inte. Filmrummet spelades in och kommer att läggas ut på Filminstitutets webbplats

Rapport om den svenska vod-marknaden

Sedan 2011 har andelen av filmtittandet i Sverige som sker på vod-tjänster (video on demand) ökat dramatiskt, från cirka 4 procent till 30 procent (2018). Samtidigt har den fysiska köpmarknaden minskat kraftigt, vilket lett till ett intäktsfall i filmbranschen. Vod-marknaden har därmed blivit strategisk viktig för filmen. 

Filminstitutets rapport ”Utbudet på den svenska vod-marknaden” bygger på en undersökning som den svenska streamingsökmotorn Vodeville genomförde i samarbete med Filminstitutet under våren 2019. Enligt rapporten fanns det i februari 2019 drygt 27 000 filmer på vod-tjänster i Sverige. Filmerna erbjuds till filmpubliken antingen genom prenumeration (svod, till exempel Netflix) eller som hyr- och köpfilm (tvod, till exempel SF Anytime). Svensk film står för endast en tiondel av utbudet men en fjärdedel av efterfrågan. En majoritet av utbudet på vod-tjänster är nordamerikanskt, men ser man till de 200 mest besökta filmerna på Vodeville står svenska filmer för en stor del av titlarna. Rapporten lyfter fram ytterligare skillnader mellan utbud och efterfrågan. 90 procent av filmerna på vod-marknaden finns tillgängliga som tvod, jämfört med endast 19 procent som svod. Utbudet sett till totalt antal titlar tycks dock inte överensstämma med efterfrågan på särskilda vod-tjänster. 

– Trots att tvod-tjänster har avsevärt större filmutbud än svod-tjänster föredrar publiken ändå att se film genom svod-tjänster såsom Netflix. Filmpublikens tittande på vod-tjänster är dessutom koncentrerat till ett litet urval filmer, trots den stora mängd filmer som finns tillgängliga, säger Torkel Stål, analytiker på Svenska Filminstitutet. 

De 200 mest besökta filmerna på Vodeville (0.4 procent av alla filmer på vod-marknaden) står för 30 procent av trafiken till alla filmsidor på Vodeville. Dessa filmer är generellt kritikerfavoriter och har fått höga publiksiffror på bio, vilket tyder på att ett gott mottagande från kritiker och biopubliken sammanfaller med en hög efterfrågan under en films efterföljande tid på vod-tjänster. Drama är med marginal den populäraste genren bland filmerna, följt av action, äventyr och komedi. Majoriteten av filmerna på vod-tjänster finns dessutom i HD och har klarat Bechdeltestet

Hela rapporten finns att läsa här.

Lämna ett svar