Home Nyheter Lovord och pris i USA för svensk film

Lovord och pris i USA för svensk film

0

Simon och ekarna av Lisa Ohlin gick upp på amerikanska biografer den 12 oktober och lovordas nu av pressen. Ulla Skoog fick priset för bästa skådespelerska på en av USA:s största filmfestivaler, Chicago International Film festival, som avslutades i helgen.

”With its exhilarating World War II narrative and performances that touch notes intimate and grand, “Simon and the Oaks” has an exquisite, and epic, ache, skriver David DeWitt I New York Times.

– Jag är nyss hemkommen efter tio dagar i USA fyllda med press och visningar av Simon och ekarna. Med en ambitiös distributör, stora annonser och mycket bra recensioner i de viktigaste tidningarna, har filmen alla chanser att nå en bred amerikansk publik. Gensvaret på visningarna var fantastiskt!”, säger regissören Lisa Ohlin i en kommentar.

En av världens främsta och tongivande filmrecensenter är Roger Ebert på Chicago Sun Times. Ebert ger Simon och ekarna  3,5 stjärnor av 4 möjliga.

Här är hans recension: http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20121017/REVIEWS/121019982

Överhuvudtaget verkar Ebert vara förtjust i den svenska filmen just nu. Malik Bendjellouls Searching for Sugarman, som det talas gott om i Oscarssammanhang, får toppbetyget 4 stjärnor. Snabba Cash, som fortfarande går på biografer i USA får 3,5 av 4 av Ebert.

Ulla Skoog vann pris för bästa skådespelerska i Chicago

Jan Troell har redan vunnit pris som bästa regissör för sin Dom över död man på Montreals filmfestival. I helgen fick filmen ytterligare ett pris. Ulla Skoog, som spelar Torgny Segerstedts fru, vann pris för bästa skådespelerska på Chicagos filmfestival.

– Jan Troell är glad och upphetsad men jag är mer fågelholksglad, jag bara gapar och fattar ingenting. Men det gör jag ju aldrig.

Det är vansinnigt kul att filmen redan nu blivit så fint uppmärksammad ute i världen, säger Ulla Skoog i en kommentar.

 

Hela motiveringen:” The Silver Hugo for Best Actress goes to Ulla Skoog in The Last Sentence (Sweden) for showing, with great subtlety and skill, the depth, complexity and humanity of a seemingly ”ordinary” human-being.”