Guldpalmen och Bästa manus-priset i Cannes, fyra European Film Awards, Kristallbjörn och Teddy Award i Berlin, Sveriges Oscarsbidrag shortlistat, två Golden Globe-nomineringar, pris i Venedig och i övrigt mycket stark närvaro på världens främsta filmfestivaler. Därtill publiksuccéer på världens biografer. År 2022 går till historien som ett år då svensk film fanns överallt.
Filmjournalisten och författaren Jan Lumholdt har summerat succéåret i en nyskriven krönika på Filminstitutet.se som finns att läsa HÄR.
Jan Lumholdt talar om en ny filmhistorisk höjdpunkt där han i samma stycke nämner Bergman, Sjöström, Stiller, Zetterling, Troell, Widerberg, Sucksdorff med flera som samtliga satt starka avtryck i den europeiska filmkonsten och vars filmer ständigt efterfrågas av cinematek och filmfestivaler i världen. Ännu mer i dag när deras verk digitaliserats av Filminstitutet.
Det internationella filmåret började trevande med en nästan helt och hållet digital Sundance-festival i USA där Maria Loohufvuds och Love Martinsens Calendar Girls tävlade i dokumentärsektionen. Svenska dokumentärer har genom åren haft en mycket stark ställning på festivalen. För att inte tala om svenska barn- och ungdomsfilmers närvaro och vinster år efter år på Berlins filmfestival, som Lumholdt lyfter fram. Festivalen var i år omgiven av många restriktioner men det hindrade inte Sanna Lenken att vinna sin andra Kristallbjörn, denna gång för Comedy Queen. På samma festival vann Magnus Gertten Teddy Award för Nelly & Nadine. Båda filmerna Guldbaggenominerades nyligen.
När sedan våren anlände återgick det mesta till mer normala filmförhållanden som det var 2019, innan pandemin. När Cannes filmfestival annonserade sitt program var det inte mindre än två svenska filmer som tävlade om Guldpalmen: Ruben ÖstlundsTriangle of Sadness och Tarik Salehs Boy from Heaven. Och så även Ali Abbasis dansk-tysk-svensk-franska Holy Spider. Samtliga tre prisbelönades och ingen har väl undgått att Östlund fick sin andra Guldpalm.
Flera av våra långfilmsdebutanter uppmärksammades och prisades. Ninja Thyberg i år i Cannes (hennes Pleasure valdes ut i Official selection i den helt och hållet digitala festivalen 2020) och Isabella Carbonell med sin Dogborn i Venedig.
Triangle of Sadness gjorde succé på Torontos filmfestival och Boy from Heaven knep det största, tillika penningstinna priset på Nordic Filmdays i Lübeck. European Film Academys 4 000 medlemmar älskade uppenbarligen Triangle of Sadness och belönade filmen med hela fyra statyetter på den spektakulära European Film Award-galan i Reykjavik i mitten av december.
Och innan året är till ända har vi upplevt biosuccéer utomlands för ovanstående filmer men värt att notera är att en del genrefilmer har även framgång utomlands. Science fiction i Norrköping kan snart beskådas i minst 24 länder i form av den i Sverige just nu bioaktuella UFO Sweden av Crazy Pictures.
Källa: Svenska Filminstitutet