Home Blog Page 28

Levan Akins uttagen till Cannes

0

Levan Akins nya långfilm And Then We Danced har blivit uttagen till sektionen Quinzaine des realisateurs (Director’s Fortnight) på filmfestivalen i Cannes. Dessutom tävlar Elin Övergaards film Ingen lyssnar om kortfilmernas Palme d’or.

And Then We Danced utspelar sig i den könskonservativa och homofoba georgiska dansvärlden. Den unga dansaren Merab ställs inför sitt livs utmaning när han förälskar sig i sin största rival på danskompaniet. Hela Merabs värld sätts i gungning och allt han kämpat för hotas att raseras. Filmen är en svensk-georgisk-fransk samproduktion som spelades in i Georgien under förra hösten.

– Det är en en enorm ära att få sin film utvald till Director’s Fortnight i Cannes. Att göra en film med detta tema i Georgien var en utmaning och vi arbetade under stor press och hemlighetsmakeri. Det är en väldigt viktig och personlig historia för mig och jag hoppas att filmen ska nå många människor, säger Levan Akin.

Regissören och författaren Levan Akinföddes i Sverige 1979 och har rötter i Georgien. I början av sin karriär arbetade han bland annat som assistent på flera SVT-produktioner och på Roy Anderssons Du levande (2007). Hans debut, kortfilmen De sista sakerna (2008) tillsammans med producenten Erika Stark, vann två priser vid Hamburgs filmfestival. Långfilmsdebuten Katinkas kalas hade premiär på Stockholms filmfestival 2011. Tre av skådespelarna i filmen nominerades till priset Rising Star på festivalen, och Yohanna Idha vann även Bronshästen för Bästa skådespelerska. Filmen fick sin internationella premiär på Tribeca Film Festival 2012 och hyllades i både Variety och Wall Street Journal. 2015 hade Cirkeln premiär och erhöll fina vitsord av kritikerna såväl som Guldbaggenomineringar för Bästa mask/smink, musik (av Benny Andersson) och visuella effekter. Filmen specialvisades samma år på en gala vid Berlins filmfestival.

And Then We Danced är producerad av French Quarter Film (svensk producent Mathilde Dedye) och Takes Film i samproduktion med Rmv Film, Inland Film, Ama Productions, i samarbete med SVT och med produktionsstöd av Svenska Filminstitutet, långfilmskonsulent Madeleine Ekman. Filmen distribueras i Sverige av TriArt Film, och Totem Films hanterar den internationella försäljningen.

För mer information, vänligen kontakta filmens publicist Manlin Sterner, manlin@manlin.se.

Som tidigare meddelats är också kortfilmen Ingen lyssnar utvald till Cannes, i konkurrens med drygt 4000 filmer. Elin Övergaards film – som tidigare i år belönades med Startsladdens stora pris på Göteborgs filmfestival – är uttagen att tillsammans med elva filmer tävla om kortfilmernas Palme d’or, världens främsta kortfilmspris.

Ingen lyssnar ställer frågor om polarisering, normalisering och vems åsikter som räknas under ett tumultartat stormöte. Ett nytt HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn ska öppnas och kommunen har bjudit in till samtal med de boende i området. Filmen är producerad, klippt och skriven av Elin Övergaard och Manne Indahl. 

Dessutom har A White, White Day (Hvítur, hvítur dagur) som en av sju filmer blivit uttagen till den Internationella kritikerveckan. Filmen, ett drama om en småstadspolis som blir besatt av att hitta den man som han misstänker är involverad i sin hustrus död, är regisserad av isländske Hlynur Pálmason och är en samproduktion mellan Island, Danmark och Sverige, där Nima Yousefi för Hobab är den svenska samproducenten. För fotot står den svenska filmfotografen Maria von Hausswolff. Filmen har fått stöd av Svenska Filminstitutet, långfilmskonsulent Calle Marthin.

Filmfestivalen i Cannes pågår 14-25 maj.

Källa och bild: Pressmeddelande från Svenska Filminstitutet

Sverige sörjer Bibi Andersson

0

Flaggan utanför Filmhuset vajar i dag på halv stång för att hedra Bibi Andersson, som gick bort på söndagen.

– Vi sörjer att en av vårt lands allra främsta skådespelare har lämnat oss. Bibi Andersson var unik och många av världens främsta regissörer arbetade med henne i oförglömliga filmer. Hennes gärning inom svensk filmkonst går inte att överskatta. Hon är också den enda skådespelare som vunnit fyra Guldbaggar. Våra tankar går till hennes make, dotter och syster, övrig familj och alla hennes vänner och kolleger, säger Anna Serner, vd på Svenska Filminstitutet: 

Under sin långa och framgångsrika karriär medverkade Bibi Andersson, som föddes i Stockholm 1935, i över 90 långfilmer, varav elva i regi av Ingmar Bergman. De två möttes redan 1951, då Bergman regisserade en mycket ung Bibi Andersson i reklamfilmer för tvål.

Hon kom senare att spela i flera av Bergmans berömda filmer, som Det sjunde inseglet (1957), Smultronstället (1957) och Persona (1966), för vilken hon belönades med sin första Guldbagge.

Förutom Ingmar Bergman arbetade många av våra främsta filmregissörer med henne: Gustaf Molander, Alf Sjöberg, Hasse Ekman, Alf Kjellin, Kenne Fant för att bara nämna några. I Marie-Louise Ekmans långfilmsdebut Barnförbjudet från 1979 spelade hon en trött mamma med många vredesutbrott.

Men redan 1958 hade Bibi Andersson fått ett kvitto på sin skådespelarskicklighet, då hon vann priset för Bästa skådespelerska på Cannes filmfestival. Ett pris som hon delade med Eva Dahlbeck, Barbro Hiort af Ornäs och Ingrid Thulin. De fick det för sina insatser i Bergmans Nära livet. Några år senare vann hon Silverbjörnen i Berlin för rollen i Vilgot Sjömans Älskarinnan.

1968 spelade hon mot Gunnel Lindblom och Harriet Andersson i Mai Zetterlings uppmärksammade Flickorna, en modern version av den antika komedin Lysistrate, om kvinnlig frigörelse.

Parallellt med rollerna i svensk film spelade Bibi Andersson in film utomlands under 1960- och 1970-talen, där hon arbetade i filmer av mästerregissörer som John Huston och Robert Altman, och mot skådespelare som Paul Newman, Sidney Poitier, Kathleen Quinlan, Steve McQueen och Alain Delon.

Hennes mest kända icke-svenska film är dock danska Babettes gästabud, Gabriel Axels Oscarsvinnare från 1987, i vilken Bibi Andersson hade en mindre roll som hovdam.

År 2001 mottog hon en Guldbagge för Bästa biroll i Det blir aldrig som man tänkt sig, av Måns Herngren och Hannes Holm, den andra baggen i ordningen. På den följde två till, för Elina – som om jag inte fanns(2002) av Klaus Härö och Arn: tempelriddaren (2007) av Peter Flinth.

För Filminstitutet gjorde Bibi Andersson många insatser genom åren. Hon var nära vän med dess grundare Harry Schein och lär ha haft del i utformningen av Filmhuset när det byggdes 1968–1970. Hon var ofta gäst på skandinaviska terrassen på Cannes filmfestival och medverkade bland annat i lanseringen av Stiftelsen Ingmar Bergmans webbplats ingmarbergman.se.

Med fyra Guldbaggar och åtskilliga minnesvärda rollprestationer i både svensk och utländsk film har Bibi Andersson för alltid skrivit in sig i filmhistorien som en av de allra största svenska skådespelarna.

Källa: Pressmeddelande från Svenska Filminstitutet

Film i Väst rekryterar miljöstrateg

0

För att ytterligare stärka sitt miljöfokus projektanställer Film i Väst miljöstrategen och producenten Ronny Fritsche. Målet är att det ska resultera i ökad kunskap och miljömedvetenhet i hela filmbranschen och fler klimatsmarta åtgärder i samband med filmproduktion.

Film i Väst har de senaste åren gått i bräschen för en mer hållbar filmproduktion i ett nära samarbete med producenten och miljöstrategen Ronny Fritsche. Samarbetet har bland annat lett till Sveriges första utbildning inom hållbar filmproduktion (tillsammans med Simon Strandvik på Greentime), rapporten ”Hållbar filmproduktion, en rapport som visar vägen” (2017) och checklistor för olika funktioner i filmbranschen för att öka klimatsmartheten.

Ronny Fritsche arbetar som producent på Zentropa men anställs nu deltid av Film i Väst och kommer under sin projektanställning främst att fungera som ett stöd till Film i Västs samproduktioner och utveckla verktyg och checklistor för en hållbar filmproduktion. Inledningsvis kommer utvalda samproduktioner att fungera som pilotprojekt, tv-serien Bäckström (produceras av Yellowbird för C More och TV4 i samproduktion med Film i Väst) arbetar under våren tillsammans med Ronny för ett ökat hållbarhetstänk.

Läs mer om Film i Västs arbete för en hållbar filmproduktion:
Checklistor för olika funktioner i filmbranschen för att öka klimatsmartheten.
Studie över hur vilken påverkan en filminspelning har på miljön och hur man kan arbeta miljömässigt hållbart (i samarbete med GötaFilm och Chalmers). 
o Producenten Ronny Fritsche har i samarbete med Film i Väst skrivit rapporten ”Hållbar filmproduktion, en rapport som visar vägen” (2017). 
o Film i Väst har initierat Sveriges första utbildning inom Hållbar filmproduktion. Kursen leds av Ronny Fritsche och Simon Strandvik. Hittills har ett 70-tal filmarbetare deltagit i utbildningarna.

Källa och bild: Film i väst

Breaking Surface får produktionsstöd

0

Moa Gammel är dubbelt aktuell, dels som en av två halvsystrar som råkar ut för en olycka i Breaking Surface, och dels som regissör till kommande LasseMajas Detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet, som tilldelas marknadsstöd.

Bitter Love av Jerzy Sladkowski dokumenterar ryska människor och spirande kärlek genom iscensättningar i Tolstojs anda. Åskådaren möter bland annat en missanpassad kärlekskrank ensling, en gåtfull skönhet, en pensionerad kontorist och en upphetsad sierska.

Joachim Hedéns Breaking Surface följer två halvsystrar (Moa Gammel och Madeleine Martin) som råkar ut för en olycka vid ett vinterdyk i Nordnorge. En av systrarna kläms fast under vattnet efter ett stenras som också begraver deras utrustning på land och gör systrarna avskurna från omvärlden.

Peter Magnusson följer upp dokumentären Löparen från 2002 med Löparen 2019. Markus var löpartalangen som levde i en kåta i skogen i fyra år för att få huvudet ”att landa på kroppen”. Nu har snart 20 år gått och huvudet har landat. Ändå vågar Markus inte tävla, trots att han vill.

I Pjotr Sapegins kortfilm Kristallplaneten, en animerad dramakomedi med sci-fi-inslag om att hitta sitt rätta jag, ställs frågan om varför det är så svårt att finna sin plats i världen. Vilsna tonårstjejen Noras teori är att människan kommer från en annan galax. Filmen är en norsk-svensk samproduktion.

Animerade kortdokumentären Så inget händer dig av Lisa Rydberg är baserad på en händelse från regissörens tonårstid. En okänd man visade vägen till busstationen en mörk natt och ville sen inte lämna henne ifred.

Kortfilmen Kinematografi av Stefan Stanisic utgår från filmen Persona. Det är en uppgörelse med den manliga blicken i form av en sensorisk VR-upplevelse som låter åskådaren se Ingmar Bergmans film ur karaktären Elisabets ögon, den stumma skådespelaren.

Marknadsstöd delas ut till LasseMajas Detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet av Moa Gammel. Barnhemsflickan Clara kontaktar deckarduon Lasse och Maja i Valleby för att få hjälp att rentvå sin pappa, en livstidsdömd tågrånare. För att få pappan fri måste trion avslöja personen bakom täckmanteln Röda Rosen, som är den riktiga tågrånaren.

Läs allt om de senaste stöden

Kölla och bild: Pressmaterial från Svenska Filminstitutet

Inspelningsstart för Lemhagens nya långfilm

Nu börjar inspelningen av dramat ”Jag kommer hem igen till jul” baserad på en idé av Peter Jöback och regisserad av Ella Lemhagen. I rollerna ser vi förutom Jöback själv Johannes Bah Kuhnke, Suzanne Reuter, Jennie Silfverhjelm, Loa Falkman, Anja Lundqvist och Rennie Mirro. Statister söks nu på Filmcafe.se.

Världsstjärnan Simon kommer hem till Sverige för att fira jul. I det lilla samhället han växte upp arrangerar hans bror Anders den årliga julkonserten och Simon har övertalats att vara med. Anders, som alltid levt i skuggan av sin bror, är inte helt nöjd med detta. Simon däremot tar lätt på det hela, tills gamla minnen väcks till liv och han konfronteras med begravda familjehemligheter

-Jag har burit idén till den här filmen med mig väldigt länge, den är inspirerad av min egen historia men utvecklad vidare till en spelfilm. Filmen ska både underhålla publiken med humor och musik men också ta upp temat att våga stå för vem man är, omfamna sin historia och bära den som en krona på huvudet”

Peter Jöback är en av vår tids mest populära artister som rör sig över olika genrer och har världen som arbetsfält. Han slog igenom i rollen som Robert i ”Kristina från Duvemåla” och har sedan dess bland mycket annat spelat ”The Phantom of the Opera” på Broadway och i London’s West End. Peter har släppt ett antal storsäljande skivor, bl.a. den numera klassiska julskivan ”Jag kommer hem igen till jul”, från vilken musik används i filmen.

JAG KOMMER HEM IGEN TILL JUL är en produktion av Miso Film Sverige, i samproduktion med Film i Väst och TV4, med stöd från Svenska Filminstitutet / filmkonsulent Madeleine Ekman.

Manuset är skrivet av Daniel Karlsson (All inclusive) och producenter är Sandra Harms (TV-serien ”Modus” och kommande ”438 dagar”) och Rachel Bodros Wolgers.

-Den här filmen handlar om det som händer i de flesta familjer över julen – man både älskar och hatar varann mer än någonsin och ansträngningarna att ha trevligt blir ofta hindret för att det lyckas. I detta fall finns det dessutom väl begravda familjehemligheter som sakta smyger sig upp till ytan, säger Sandra Harms

JAG KOMMER HEM IGEN TILL JUL spelas in Åre och Mellerud under perioden mars-maj 2019.

Kjell Bergqvist i dramaserien Bäckström

Film i Väst samproducerar nya kriminaldramaserien Bäckström med flerfaldigt Guldbaggebelönade och Kristallen-vinnaren Kjell Bergqvist i huvudrollen. Serien bygger på författaren och polisprofessorn Leif GW Perssons böcker om den luttrade kriminalkommissarien Evert Bäckström och kommer att ha premiär i C More och TV4 under 2020. Bäckström produceras av Yellowbird för C More och TV4 i samproduktion med Film i Väst och ARD Degeto. 

Bäckström är en ny originalserie i sex delar som rollbesattes bl.a. på branschsidan www.filmcafe.se. Serien bygger på Leif GW Perssons bok Kan man dö två gånger? och delar av Den som dödar draken. Serien började spelas in i Göteborg förra veckan och kretsar runt den rikskända mordutredaren Evert Bäckström som i bagaget kan stoltsera med att ha löst 99 procent av alla fall som han har tagit sig an. Men när en dödskalle med skotthål hittas på en obebodd ö i skärgården ställs Evert Bäckström inför ett svårare mysterium än vad han hade kunnat föreställa sig.

Kjell Bergqvist (SpringflodenGraven30 grader i februari) gestaltar karaktären Evert Bäckström.

– Bäckström är en korrupt, fullständigt skrupelfri herre som skiter fullständigt i vad alla andra tycker – inklusive chefer. Han är helt odräglig som kompis och kollega. Han är lat, smiter ofta från jobbet för att på arbetstid gå på krogen och frossa i mat och dryck, säger Kjell Bergqvist och tillägger:

– Han är slug, oantastlig och oumbärlig för mänskligheten, tycker han själv. Helt enkelt en ganska usel självbild. Det ska bli fantastiskt roligt att få ge liv till Bäckström i rutan, säger Kjell Bergqvist.

Kjell Bergqvist belönades 2001 och 2010 med Guldbaggen för Bästa manliga huvudroll i Den bästa sommaren (2000) respektive Bästa manliga biroll i Bröllopsfotografen (2009). 2016 fick han Kristallen för Årets manliga skådespelare för sin gestaltning av Tom Stilton i Springfloden (2016).

Leif GW Persson har träffat Kjell Bergqvist inför inspelningarna och ser fram emot att se hans gestaltning av den egensinnige kommissarie som GW själv skapat i sina romaner.

– Kjell är ett utmärkt val för att spela Evert Bäckström. Bäckström är ju en lite speciell karaktär och jag tror att Kjell har förmågan att gestalta honom på ett mycket trovärdigt sätt. Det ska bli spännande att se vad Bäckström blir i tv-väg i svensk tappning, säger Leif GW Persson.

Jonathan Sjöberg (Hidden: FörstföddSvartsjön) är konceptuerande regissör och huvudförfattare av Bäckström:

– Vi vill skapa en spännande, rolig och gripande serie. För det kommer visa sig att bakom skitstövligheten hos Bäckström finns även andra, oanade, sidor, säger Jonathan Sjöberg.

Amanda Adolfsson (EaglesBonusfamiljen) är andreregissör för Bäckström.

Bäckström produceras av Yellowbird för C More och TV4 i samproduktion med Film i Väst och ARD Degeto. Niva Westlin Dahl är exekutiv producent för projektet på C More och TV4. Georgie Mathew är producent för Bäckström på Yellowbird. Banijay Rights hanterar den internationella distributionen.

Källa och bild: Film i väst

Inspelningsstart för Min pappa Marianne

Den 1 april startar inspelningen av MIN PAPPA MARIANNE – en berättelse om modet att vara sig själv och lyckan över att bli älskad för den man är, fritt efter Ester Roxbergs uppmärksammade bok. Huvudrollerna spelas av Filmcafémedlemmen Hedda Stiernstedt, Rolf Lassgård och Lena Endre. För regin svarar Guldbaggebelönade Mårten Klingberg.

Efter att ha brutit upp med pojkvännen återvänder Hanna, 28, till Alingsås för ett vikariat på lokalnyheterna. När hennes älskade pappa, prästen med det stora skägget, avslöjar att han egentligen vill vara Marianne vänds Hannas värld upp och ner. Men för pappa Marianne finns ingen återvändo, hon måste äntligen få vara den hon är. Det blir en omtumlande resa för Hanna som inte kände vare sig själv eller sin pappa så väl som hon trodde. En feelgood-berättelse om modet att vara sig själv och lyckan över att bli älskad för den man är.

Guldbaggebelönade Rolf Lassgård (pappa Marianne) har setts i otaliga roller, alltifrån välmenande mamma i hyllade musikalen ”Hairspray” till råbarkad polis i ”Jägarna” och vresig ordningsman i tvåfaldigt Oscarsnominerade ”En man som heter Ove”. Hedda Stiernstedt (Hanna) har senast spelat huvudrollen i SVT:s succédrama ”Vår tid är nu”, för vilken hon vann Kristallen 2018, och i kritikerrosade ”Unga Sophie Bell”. Lena Endre (mamma Eva) har prisats för sina roller i allt ifrån drama till komedi på såväl teaterscenen som i film och tv, bland annat Guldpalmsbelönade ”Den goda viljan”, ”Trolösa”, för vilken hon erhöll en Guldbagge, ”Millennium”-trilogin och ”Yrrol”.

För regin står Guldbaggebelönade Mårten Klingberg, regissör till kritiker- och publikframgångarna ”Offside” och ”Cockpit”, samt konceptuerande regissör för den nya omgången ”Beck-filmer”.

– Glappet mellan våra ideal och vad vi faktiskt förmår, kan vara både roande och berörande, som i den här ömsinta historien om en ung kvinna och hennes älskade pappa. Min förhoppning är att filmen ska bli en allmängiltig berättelse om att mogna och att våga. Jag ser mycket fram emot att få arbeta med en rad begåvade skådespelare, en hängiven producent och ett noggrant utvalt filmteam”, säger regissör Mårten Klingberg.

Filmen produceras av Charlotta Denward, som bland annat stått bakom ”Grabben i graven bredvid” och ”Patrik 1,5”, för Avanti Film (”All Inclusive”, ”Unga Astrid”) i samproduktion med Nordisk Film, SVT, Film i Väst, Nordsvensk Filmunderhållning med stöd av Svenska Filminstitutet och Nordisk Film & TV Fond.

– Det är snart fyra år sedan jag kontaktade Ester och frågade om jag fick göra film av hennes bok. Jag känner stor tacksamhet mot henne och hennes pappa Ann-Christine över att de varit så generösa mot oss under processen med att ta fram ett filmmanus på boken. Denna rörande historia har blivit till ett starkt manus och i händerna på en kanonduktig regissör och med några av Sveriges absolut finaste skådespelare så ska det bli väldigt roligt att få komma igång med inspelningen, säger producent Charlotta Denward.

Manuset är skrivet av Ida Kjellin och Daniel Karlsson, fritt efter Ester Roxbergs bok ”Min pappa Ann-Christine” och ett manus av Cilla Jackert.

Källa och bild: Nordisk Film

Skatterabatter vid filmproduktion

0

Västra Götalandsregionen har beslutat att säga ja till ett pilotprojekt för så kallade produktionsrabatter vid inspelning och postproduktion av film och tv-drama.

– På så vis hoppas vi att tillsammans med Film i Väst locka hit fler internationella inspelningsprojekt i världsklass, men också att på sikt bygga ut och stärka den regionala infrastrukturen för film och få till stånd en nyetablering av produktionsservicebolag. Att vi är först ut är ett stort steg framåt för hela Filmsverige, säger Kristina Jonäng, (C), ordförande i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen.

I dag har i stort sett alla länder utom Sverige och Danmark infört produktionsrabatter, det vill säga skatterabatter vid filmproduktion. Det har blivit allt svårare att finansiera film och produktionsrabatter är ett av de starkaste konkurrensmedlen för att locka till sig inspelningar avframför allt internationella produktioner. 

Västra Götalandsregionens produktionsrabatt är ett stöd till produktion av film eller tv-drama på högst 30 procent av spenderade kostnader i Västra Götaland och kommer att kunna sökas av etablerade produktionsbolag. Ett villkor är att produktionen genomförs helt eller delvis i Västra Götaland. Deadline för första ansökningstillfället är 31 mars, efter det är det först till kvarn som gäller. Stödet betalas ut av Västra Götalandsregionen, men administreras av Film i Väst. 

– Film i Väst har varit drivande i införandet av en nationell, svensk produktionsrabatt och där är vi nästan i mål. Eftersom Västra Götaland redan i dag är Nordens främsta filmregion med en välutbyggd och kompetent filmindustri för inspelning och postproduktion blir den regionala produktionsrabatten ett viktigt pilotprojekt som kan stärka vår filmregion ytterligare, säger Mikael Fellenius, vd för Film i Väst.

Källa: Film i väst

Februaris produktionsstöd

0

En dokumentär om den svenska gruvindustrin, kortfilm om depression och ångest samt en musikalisk julfamilj finns bland februaris produktionsstöd.

Clara Sola av Nathalie Álvarez Mensén följer 30 åriga Claras resa för att bryta sig fri från socialt och religiöst förtryck, i strävan om att få bestämma över sin sexualitet och sina nyfunna krafter.

Colony Lapland av Linda Västrik och Håkan Berthas är en dokumentär om den svenska gruvindustrin. Fokus är på miljö vs storindustri och hur internationella lagar och mänskliga rättigheter hanteras i Sverige.

Jag kommer hem igen till jul av Ella Lemhagen är en berättelse om två bröder och deras musikaliska familj som tvingas konfronteras med sina hemligheter under en intensiv julhelg.

Kortfilmen The Layers av Yilmaz Sen som visar hur påfrestande helt vanliga aktiviteter kan vara för den som plågas av depression och ångest. I fem kapitel visas hur en vanlig händelse övergår i en psykotisk episod. Filmen har som målsättning att bryta det sociala tabu som finns kring att uttrycka obehagliga känslor. Den distribueras på instagram.

Kortdokumentären Skräpytan av Daniel Milton varvar en oglamorös vardag inom verkstad och industri med festfyllda helger i gamla amerikanska bilar. Filmen består av nedslag i några unga värmlänningars liv och är en skildring av platsen de älskar.

I stop-motion-animerade kortfilmen Skön-hets-byrån reflekterar Anna Erlandsson (regi, producent, manus) över skönhetsindustrin och hur vi förförs av nonsens för att se yngre ut.

Julia Thelin, uppmärksammad för kortfilmen Brottas, får stöd för Sorry Not Sorry. Thelins nya kortfilm handlar om Feride som på väg hem från en fest hamnar med ett gäng skrålande unga killar i en fin, gammal träbåt. Filmen vann Startsladdens publikpris vid filmfestivalen i Göteborg.

Kortfilmen Let Her Speak av Ulla Heikkilä är en finsk-svensk samproduktion där en meriterad kvinnlig forskare är inbjuden som talare till en internationell konferens och inser att en manlig moderator börjar förklara hennes egen teori för henne.

Läs mer om alla filmerna

Skräck och midsommar

Ari Aster, regissören som gav oss skräcksuccén ”Hereditary” är tillbaka. Den här gången med en skräckfilm som utspelar sig på midsommar! Räkna med kalla kårar, kulter och obehag.

Filmen tar oss till en isolerad svensk by, där ett ungt par ska spendera sommaren. De hamnar mitt i svenskarnas excentriska midsommarfirande, som spårar ur i något otäckt.

”Midsommar” spelades in samtidigt som ”Hereditary” fick uppmärksamhet på biograferna och det ska bli spännande att as vad regissören hittar på då inspirationen kommer från Sverige. Även den uppmärksammade filmfotografen från ”Hereditary”, Pawel Pogorzelski, återkommer och byter det de mörka interiörbilderna mot ljuset i den svenska sommarnatten.

Förutom Florence Pugh, Jack Reynor och Will Poulter medverkar här också en rad svenska skådespelare, framför allt är Liv Mjönes den som syns mest i trailern. Flera skådespelare kommer från branschsidan www.filmcafe.se där t.ex. Isabelle Grill och Anders Back har betydande roller.