Home Blog Page 14

Dokumentärer prisas

0

I helgen avslutades dokumentärfilmfestivalen CPH:DOX, där den svenska dokumentären Julia&jag i regi av Nina Hobert kammade hem priset Nordic:Dox Award. Filmen, som är en berättelse om en nära vänskapsrelation, hade sin världspremiär på festivalen. Under helgen vann även Sabaya i regi av Hogir Hirori två priser på Moskva filmfestival. Filmen tävlade tidigare i år på Sundance filmfestival, där den vann pris för bästa regi.

Julia&jag är en personlig berättelse om en vänskap. I Ninas blick på sin vän Julia får Nina plötsligt syn på vad hon saknar hos sig själv. När Julia söker sin väg ut ur ett missbruk börjar Nina söka svar på varför hon inte vill finnas längre. Filmen som skulle bli Ninas film blir istället sin egen. På CPH:DOX vann Julia&jag, som är Nina Hoberts långfilmsdebut, pris i festivalens kategori Nordic:Dox Award där filmer från hela norden tävlar.

– Hela mitt liv har präglats av en stark känsla av utanförskap. Nordic: Dox Award är inte bara en fantastisk utmärkelse utan även ett slags existentiellt kvitto på att mina tankar om livet är okej, oavsett hur annorlunda de är. Min vän Julia är min största inspirationskälla och det känns otroligt fint att få dela det här med henne, säger Nina Hobert.

Nina Hobert uppmärksammades häromåret som kompositör till musiken i Fågelfångarens son. Hobert har även producerat Julia&jag, som har fått produktionsstöd av Filminstitutets förra dokumentärfilmskonsulent Klara Grunning. Filmen distribueras av Doc Lounge och har Sverigepremiär i september.

Under helgen vann också filmen Sabaya i regi av Hogir Hirori pris för bästa dokumentärfilm på Moskva filmfestival, och tilldelades även pris för ”Fearless Film Direction” av Russian Documentary Guild. Filmen, om en grupp frivilliga i Syrien som spårar upp och räddar yazidiska kvinnor som hållits fångna som sexslavar av IS, hade sin världspremiär på Sundance filmfestival tidigare i år där Hirori vann pris för bästa regi.

– Sabaya belyser ett väldigt problematiskt ämne som inte har fått så mycket uppmärksamhet utanför Mellanöstern. Vad vi försöker åstadkomma med vår film är att uppmärksamma en lokal kamp för en global publik, och det är därför vi är så glada över all fin respons och uppmärksamhet vår film hittills fått från både Sundance och Moskva. Det betyder att vi är på rätt väg, säger filmens producent Antonio Russo Merenda.

Hogir Hirori är verksam som frilansfotograf, klippare och regissör och driver produktionsbolaget Lolav Media. Hans förra film The Deminer hade världspremiär på IDFA 2017, där den belönades med Special Jury Award för bästa dokumentärfilm. Den blev senare tvåfaldigt Guldbaggenominerad (Bästa film och Bästa dokumentärfilm) och har rest till mer än 50 internationella filmfestivaler och visats på fler än 30 tv-kanaler världen över.

Filmen är producerad av Antonio Russo Merenda, Ginestra Film och Hogir Hirori, Lolav Media, med produktionsstöd av Filminstitutets dokumentärfilmskonsulent Juan Pablo Libossart. Sabaya distribueras av Folkets Bio och har premiär efter sommaren.

Källa: Svenska Filminstitutet

Anna Serner avgår

0

Under hösten 2021 väljer Anna Serner att, efter tio år som vd för Stiftelsen Svenska Filminstitutet, lämna sin tjänst. Anna Serner har fattat detta beslut på eget initiativ. Styrelsen kommer nu inleda arbetet med att rekrytera en ny vd.

Anna Serner tillträdde som vd den 1 oktober 2011, mitt under brinnande avtalsförhandlingar för vad som skulle bli det sista filmavtalet. Sedan 2017 har Filminstitutet en helt statlig finansieringsform, och har under pandemin haft en central och samlande kraft för fördelning av de statliga krisstöden.

– Under det senaste decenniet har praktiskt taget allt inom filmens värld förändrats, utom det faktum att filmens kraft som kulturuttryck står sig lika stark nu som alltid, säger Anna Serner. Det har varit ett privilegium att få ha detta utvecklande, roliga, viktiga och utmanande jobb att leda en så viktig kulturinstitution. Men jag tycker att maktpositioner ska innehas av olika personer, för att få in nya perspektiv i en organisation och bransch, och jag tycker tiden har kommit att lämna över stafettpinnen till någon annan som får ta filmen in i framtiden, avslutar Anna Serner.

Filminstitutets uppdrag är att bevara och tillgängliggöra det svenska filmarvet, verka för att barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild, stödja produktion, distribution och visning av värdefull film samt representera den svenska filmen internationellt.

– Anna Serner är en stark förändringsledare, som har arbetat mycket med Filminstitutets organisation för att den ska vara rustad att möta framtiden, säger Claes Ånstrand, styrelseordförande för Filminstitutet. Vi i styrelsen kommer att sakna Anna Serners starka engagemang för allt som rör filmen, och jag vill särskilt framhålla det viktiga arbetet hon har gjort för att främja jämställdhet och bredare inkludering i filmvärlden.

Anna Serner kommer vara kvar under uppsägningsperioden, som sträcker sig till och med den 27 oktober 2021.

Remake av Saltkråkan

SVT har startat en flerårig satsning som de kallar för ”Sveriges Minne”, där ett av projekten inkluderar en nyinspelning av Astrid Lindgrens klassiska tv-serie Vi på Saltkråkan.Till skillnad från många andra av Astrid Lindgrens filmatiseringar bygger inte ”Vi på Saltkråkan” på en bok från början, utan skrevs först som tv-serie och kom ut i bokform senare. 

Den nya versionen av Vi på Saltkråkan kommer att utspelas i nutid men med bevarandet av ”verkets dna” skriver SVT i ett pressmeddelande.

– Vi på Saltkråkan är en skildring av barns ändlösa lek och en kärleksförklaring till skärgården och sommaren. Givetvis är det en konstnärlig utmaning att modernisera en sådan här klenod, men vår förhoppning är att detta kommer att glädja både barn och föräldrar under lång tid framåt, förklarar Eva Beckman, programdirektör SVT.

I dagsläget verkar serien mest vara på idéstadiet, då det ännu inte är känt vem som ska regissera, vilka skådespelare som ska gestalta rollerna eller när den är tänkt att ha premiär.


Svensk actionkomedi

0

Snälla Kriminella i regi av Sara Young och med manus av Simon Garshasebi, Johan Wiman, Sara Young och Babak Yousefi är en av vårens stora svenska filmer och kan ses som den första svenska actionkomedin på nästan 20 år. Filmen, som är en av årets Moving Sweden-filmer, handlar om två misslyckade män som en dag bestämmer sig för att bli kriminella. Filmen har världspremiär på SVT2 och SVT Play på valborgsmässoafton, fredagen den 30 april. I huvudrollerna ser vi Laxbrallas Simon Garshasebi och Babak Yousefi samt Johan Glans i en biroll.

Det nydumpade cykelbudet Sasan (Simon Garshasebi) och den misslyckade rapparen MC Baboo (Babak Yousefi) bestämmer sig för att bli kriminella för att lösa sina vardagsproblem. De får både polisen och ett livsfarligt kriminellt gäng efter sig – och när de blir skyldiga den undre världen en stor summa pengar, tvingas de planera en spektakulär stöt för att inte bli av med livet.

– Tillsammans har vi försökt göra en så rolig film som möjligt. Filmen innehåller inget budskap, eller djupare mening, utan vi vill bara underhålla och få människor att skratta. Vi hoppas också på att nå en publik som kanske inte vanligtvis väljer att se svensk film, säger regissören Sara Young.

Sara Young har länge varit verksam som manusförfattare och är bland annat en av skaparna bakom förra årets hyllade julkalender Mirakel (2020). Actionkomedin Snälla Kriminella är hennes regidebut inom långfilm, vilket resulterade i en Honorable Mention på Los Angeles Film Awards 2020.

Den dynamiska skådespelarduon Simon Garshasebi och Babak Yousefi gjorde tv-debut i hyllade humorserien Laxbralla på SVT. Duon medverkar även i Kristian Luuks nya program Veckans ord, som just nu sänds på SVT.  Garshasebi är sedan tidigare känd som ståuppkomiker och Yousefi arbetar vid sidan om skådespelandet inom kriminalvården. Vid Los Angeles Film Awards fick de med Snälla Kriminella pris för Best Duo.

Snälla Kriminella har redan innan svensk premiär kammat hem priset för Bästa komedi vid bland annat New York Film Awards, Los Angeles Film Awards, Eastern Europe Movie Awards, Chicago Film Awards och CENFLO, Central Florida Film Festival samt för Bästa film vid Luleå International Film Festival.

Snälla kriminella är producerad av Johan Wiman, Story Studio One AB i samarbete med Svenska Filminstitutet och SVT.

Källa: Svenska Filminstitutet

Svenska filmer till Tribeca

0

I tisdags presenterades vilka filmer som ska tävla på Tribeca filmfestival, som startar i juni. Två svenska filmer samt en samproduktion är uttagna till tävlan. Dokumentärfilmen The Scars of Ali Boulala av Max Eriksson handlar om den hyllade skateboardåkaren Ali Boulala och om olyckan som fick honom att sluta sin framgångsrika bana. Kortfilmen Det sista äktenskapet visar upp ett grälsjukt par som isolerat sig på en gård omringade av zombier. Samproduktionen The Lost Leonardo handlar om en Leonardo da Vinci-måning som varit förlorad men återkom 2004 och som sedan försvunnit igen. 

The Scars of Ali Boulala av Max Eriksson

I mitten av 90-talet upptäcks Ali Boulala vara en otrolig skateboardåkare och hans begåvning tar honom snabbt ut i världen. Hans skapar sig ett namn som en av de mest orädda och excentriska skateboardåkarna på den internationella scenen. Tillsammans med sina vänner i skateboardteamet turnerar han jorden runt och lever ett gränslöst liv. Allt förändras 2007 efter en tragisk olycka där Ali både förlorar en nära vän och sin förmåga att åka skateboard. I dag, 14 år senare, lever Ali ett stilla liv i en förort till Stockholm. Hans ärr, både yttre och inre, blir dagliga påminnelser om olyckan som fortfarande förföljer honom. En dag uppenbaras en möjlighet för Ali att göra upp med sitt förflutna och sina inre demoner. Men är han redo att konfrontera det förgångna eller är vissa sår för djupa för att läka?

Se trailern här.

Filmen är producerad av Mario Adamson och Ashley Smith, Sisyfos Film, med stöd från Filminstitutets dokumentärfilmskonsulent Juan Pablo Libossart.


Det sista äktenskapet av Gustav Egestedt och Johan Tappert

Zombier har tagit över Sverige, eventuellt hela jorden. Ett par i 40-årsåldern har barrikaderat sig i sin sommarstuga. De har lyckats överleva där i ett antal år, men deras dotter blev biten och lever nu sitt liv som zombie i lekstugan på gården. Tack vara högt elstängsel runt huset har de hittills lyckats hålla zombierna på avstånd. Men nu börjar tiden ta ut sin rätt – inte bara på stängslet utan även på deras relation. Frågan är vad som spricker först?

Det sista äktenskapet finns att se på SVT Play just nu.

Häromdagen vann filmen pris för Bästa europeiska kortfilm på Brussels Fantastic Film Festival vilket leder till att den ges möjlighet att tävla om en Méliès d’or på Sitges Fantastic Film Festival i höst.

The Lost Leonardo av Andreas Koefoed

The Lost Leonardo handlar om striden kring Salvator Mundis öde, en forntida målning av Kristus som efter sin oväntade återkomst 2004 betraktas som ett förlorat Leonardo da Vinci-mästerverk. Filmen följer de personliga, ekonomiska, juridiska och geopolitiska tvisterna kring denna målning, som helt plötsligt försvinner igen.

Filmen är producerad av danska Elkfilm/Andreas Dalsgaard, och Parisbaserade Pumpernickel Film/Christoph Jörg. Svensk samproducent är Stina Gardell, Mantaray Film med stöd från Filminstitutets tidigare filmkonsulent Klara Grunning.

Tribeca filmfestival – grundad 2002 av Jane Rosentahl och Robert De Niro – har genom åren haft ett gott öga till svenska filmer, inte minst till svensk dokumentärfilm. Förra året var Yung Lean: In My Head av Henrik Burman uttagen att tävla och året dessförinnan vann Ellen Fiske och Ellinor Hallin två priser för sin Scheme Birds, inklusive priset för Bästa dokumentärfilm.

Tribeca filmfestival pågår 9-20 juni. Mer om den här: tribecafilm.com

Källa: Svenska Filminstitutet

Molly Sandén på Oscarsgalan

0

Svenska artisten Molly Sandén kommer att uppträda på årets Oscarsgala med låten ”Husavik”, nominerad till Bästa originalsång. Hennes uppträdande ska spelas in i den isländska staden Husavik där filmen ”Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga” utspelar sig. Molly Sandén själv är dock inte nominerad utan den äran tillfaller låtskrivartrion Rickard Göransson, Fat Max Gsus och Savan Kotecha.

Den 25 april går Oscarsgalan av stapeln. Galan kommer se ut och kännas som en film, enligt regissören Steven Soderbergh som tillsammans med två till producerar årets upplaga. Stora delar av galan kommer att hållas på en art déco-station i Los Angeles, där en scen byggs upp.

– Det kommer inte likna något som tidigare har gjorts, säger Steven Soderbergh, enligt Reuters.

Han menar att pandemin har gjort det möjligt att testa något helt nytt. Förutom att göra galan filmlik får vinnarna längre taltid under årets upplaga, enligt regissören, som tillägger att munskydd kommer att spela en central roll under galan.

De nominerade för Bästa originalsång är:

”Husavik” från ”Eurovision Song Contest”
”Fight For You” från ”Judas and the Black Messiah”
”Io sì (Seen)” från ”Med livet framför sej”
”Speak Now” från ”One Night in Miami”
”Hear My Voice” från ”The Trial of the Chicago 7”

Podd med filmmakare

0

SF Anytime och Dark Label Productions släpper nu en podcast tillsammans med fokus på svensk indie- och genrefilm, där etablerade och nya kreatörer i filmkedjans alla led pratar om sin väg in i branschen. Här ger gästerna anekdoter och tips till andra som vill göra film samt reflekterar över sina äldre produktioner.

Varje samtal följer gästernas resa från när de började älska film till att de faktiskt gjorde sin egen produktion. Intervjun avslutas med tips till framtidens filmmakare och segmentet där en tidigare gäst ställer en fråga. En podd för dig som jobbar eller vill jobba med indie- och genrefilm helt enkelt eller kanske bara höra en annorlunda historia och få bra filmtips!

– I dessa covidtider har jag själv lyssnat på mycket filmpoddar från USA där både veteraner och nya röster på sistone varit väldigt öppna med sina upplevelser inom filmbranschen. Jag saknar dock ett svenskt alternativ, med fokus på genre och indiefilm och där föddes idén med podden. Vännerna på SF Anytime hoppade på snabbt och vi har en otrolig lineup där vissa av gästerna nyligen har gjort sin debutfilm (som Tord Danielsson med Andra sidan, Markus Castro med Ghabe) till Jesper Ganslandt och Björn Stein som har djupa filmbibliotek. Tonen i podden är ärlig, familjär och med mycket självdistans, säger Mauricio Molinari, grundare till Dark Label Productions och den som leder samtalet i de första avsnitten. 

– Vi är otroligt glada och stolta över att få jobba med Dark Label Productions och att få vara delaktiga i denna podd. SF Anytime har en bredd av film – allt från de senaste stora amerikanska filmerna till indiefilm och svenska produktioner. I Sverige har vi oerhört många talangfulla filmskapare och skådespelare och det känns väldigt spännande att få djupdyka i intervjuer med många intressanta människor. Vem visste till exempel att Jesper Ganslandt var nära att regissera projekt med både Robert Pattinson och Will Smith? Vi ser fram emot att alla ska njuta av gästernas filmer i vår filmbutik, säger Jessie Ross Skärvad, Head of Marketing & Sales på SF Anytime. 

Varje vecka släpps ett nytt avsnitt. Redan nu finns tre släppta avsnitt ute. Den som lyssnar blir delgiven en kod (DARKLABEL), som ger 20% rabatt på en valfri hyr-/köpfilm hos SF Anytime (gäller ej bioaktuella filmer). Podden hittar man där poddar finns.

Bekräftade gäster är Jesper Ganslandt (Netflix Snabba Cash), Frida Mårtensson (Sebbe), Tord Danielsson (Andra sidan), Frida Wendel (Spring Uje Spring), David Nzinga (Glaciär), Theo Lindberg (En Underbar Jävla Jul), Alain Darborg (Red Dot), Soni Jorgensen (Kungen av Atlantis, It Takes Two), Jimmy Olsson (Valla Villekulla), Björn Stein (Känn Ingen Sorg, Underworld Awakening), Marinella Angusti (Guldfeber), Markus Castro (Ghabe), Bahar Pars (Sagres), Iga Mikler (Ouaga Girls), Anna Knochenhauer (Ensamma i Rymden) med flera.

Källa: SF Anytime

Filmer på gång

Sanna Lenken (Tunna blå linjen) regisserar Comedy Queen om unga Sasha som vill bli ståuppkomiker, dokumentären Resorts av Mette Carla Albrechtsen följer bosatta på charterort och Johannes Stjärne Nilssons kortfilm 360 bitar följer med besatthet ett pussels ursprung. Det och mycket mer bland de senaste produktionsstöden.

I Sanna Lenkens Comedy Queen, med manus av Linn Gottfridsson, drömmer 12-åriga Sasha om att bli ståuppkomiker. Hon vill få alla att skratta, särskilt pappa som gråter efter att mamma gått bort. I hemlighet skriver hon en lista på allt hon måste göra för att överleva sorgen: raka av sig håret, sluta läsa böcker och framförallt, bli en Comedy Queen. Filmen baseras på Jenny Jägerfelds Augustprisnominerade bok.

Dansk-svenska dokumentären Resorts av Mette Carla Albrechtsen bygger på drömmen om det goda livet i solen. Filmen följer sex olika turister som valt att aldrig åka hem från sin chartersemester på Playa del Inglés. Istället stannade de i solen. Åsa Mossberg klipper, Anna von Hausswolff gör musiken och Maria von Hausswolff fotograferar. Svenska samproducenter är Axel Danielson och Maximilien Van Aertryck.

Summerlight av Elfar Adalsteins är en samproduktion mellan Island och Sverige. Filmen, en sorts Short Cuts på Island, kretsar kring en by full av berättelser om glädje och sorg och den tunna tråden mellan liv och död. Svenska samproducenter är Jonas Kellagher och Fredrik Lange.

Dokumentären Världens vackraste pojke av Kristina Lindström och Kristian Petri fick tidigare i år världspremiär i tävlan vid Sundance Film Festival. Filmen följer skådespelaren Björn Andrésens livsöde, efter hans medverkan i Luchino Viscontis Döden i Venedig för 50 år sedan.

Johannes Stjärne Nilsson, en av Sveriges mest erfarna kortfilmare, regisserar den korta experimentfilmen 360 bitar. Han hittar ett pussel på en loppis och följer sedan motivets ursprung. Det blir en nyfiken vardagsarkeologisk resa som slutar i ett dramatiskt ögonblick i Sydamerika. Äventyret gestaltas som en hybridfilm där Stjärne Nilsson spelas av Olle Sarri.

Kortfilmen Abolis resa av debuterande Yasaman Sharifmanesh är en migrationsvandring som aldrig verkar ta slut. Filmen visar Abolfazls skrämmande och steniga väg för att äntligen hitta en plats i världen i antingen Sverige, Iran eller Afghanistan.

Den japanska illusionen av Johan Jan Jonason är en kortfilmskomedi där en pojke och hans morbror (spelad av regissören) pratar om att flytta till Japan och börja med sumobrottning. Pojken förgiftas och plötsligt känns projektets möjligheter oändliga. Filmen, som redan är inspelad, utmanar konventionerna om hur en dialog mellan barn och vuxen kan se ut.

Läs mer och se bilder från projekten via Svenska Filminstitutet

Dino Deluxe får premiär

SF Studios nya animerade infotainementserie Dino Deluxe, som baserar sig på Sarah Sheppards populära dinosaurieböcker Dino Deluxe, Massor av Dinosaurier och Varning för Köttgänget, får premiär på C More den 1 maj. Regissör är Kristallennominerade Pella Olsson (SagaSagor säsong 1 & 2) och huvudrollen görs av Klara Zimmergren (Jag kommer hem igen till jul, En komikers uppväxt, Sommaren med släkten). Vinjettlåten har skrivits av musikproducent Jocke Åhlund (bl.a. Teddybears).

Dino Deluxe är en fängslande och underhållande faktaserie riktad till 3- till 7-åringar i 10 avsnitt à 7 minuter. Under avsnitten följer vi fyra förhistoriska råttor som letar efter en dinosauriefri plats att bo på och under resan dit tar råttorna tittarna med sig till olika spännande platser där nya dinosauriegäng presenteras. Varje avsnitt innehåller intressanta fakta om olika dinosauriegrupper, såsom Tuppkamsgänget, Långhalsgänget, Köttgänget, m.fl. Serien lyfter även vad som hände när dinosaurierna försvann, hur stora de egentligen var, hur de såg ut och vilka släktingar de har idag.

Skådespelerskan Klara Zimmergren gör huvudrollen som råttornas ledare. Övriga röster görs av Dramatenskådespelaren Omid Khansari och Henrik Wahlström.

Dino Deluxe regisseras av Pella Olsson, som tillsammans med animationsteamet också står bakom de två Kristallennominerade säsongerna av SagaSagor, producerade av SF Studios.

– Det är så roligt att få vara en del av detta projekt och på ett spännande och underhållande sätt lära barn om dinosaurier ur ett annorlunda perspektiv. Vi längtar efter att serien ska få möta publiken på C More i maj, säger Pella Olsson, regissör.

– Vi är så glada att kunna erbjuda Dino Deluxe exklusivt till våra yngsta tittare som en del av C Mores stora satsning på innehåll för barn och familj, säger Sofie Schütt, Inköpschef på C More.

Ina Sohlberg (Bamse och Dunderklockan) på SF Studios producerar serien. SF Studios har en lång tradition av att producera barninnehåll som lockar en stor publik. Historiskt har SF Studios’ filmatiseringar av Astrid Lindgrens uppskattade barnböcker varit framträdande. På senare år har bolaget stått bakom produktioner såsom Guldbaggebelönade Nelly Rapp (2020), LasseMajas detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet (2019), Pelle Svanslös (2019), Bamse-triologin, SagaSagor säsong 1 & 2 (2019, 2020) och Julkalendern 2014 – Piratskattens hemlighet.

– Vi är otroligt stolta och glada över slutresultatet, som vår testpublik upplevt som både rolig och lärorik. Vi hoppas att serien ska kunna nå ut till nya generationer av dinosaurieälskande barn, som både vill få alla häftiga detaljer kring dinosauriernas liv och samtidigt ha kul. Vi har dessutom en fantastisk vinjettlåt, som vi hoppas kan bli en riktig förskolehit. Hela teamet har sjungit på den i månader, säger Ina Sohlberg, producent SF Studios.

Augustnominerade Sarah Sheppard, vars böcker serien är baserad på, är aktuell med flera projekt. I september kommer en ny dinosauriebok, där vi förutom dinosaurier även får träffa tv-seriens huvudkaraktärer – de förhistoriska råttorna. Boken Dinosaurier överallt kommer ut i september på Bonnier Carlsen. Sheppards dinosaurier uppmärksammades även under under hösten 2020 med lekutställningen Dino Deluxe på Kulturhuset i Stockholm. Utställningen kommer att fortsätta turnera runtom i Sverige under kommande år. 

Dino Deluxe distribueras av SF Studios och serien har premiär på C More den 1 maj 2021.

Tunna blå linjen slår rekord

0

Den kritikerrosade dramaserien Tunna blå linjen har nu slagit nytt rekord. SVT:s polisserie har haft rekordmånga tittare på SVT Play och det första avsnittet har setts av nästan 2,4 miljoner tittare. Ingen dramaserie har haft ett sådant genomslag på SVT, skriver kanalen i ett pressmeddelande

Att folks sätt att konsumera serier och film på håller på att förändras är ingen hemlighet, det har statistiken pekat på i flera år. Streamingen växer medan det klassiska linjära tv-tittandet går nedåt. SVT:s nya siffror från premiären av Tunna blå linjen pekar på detta. Serien är skapad av Cilla Jackert som också är seriens huvudförfattare.

–Våra tittare betyder såklart allt för oss, och med Tunna blå linjen har vi fått inte bara fantastiska tittarsiffror utan också ett förmodat rekord i publikt engagemang. På SVT Drama funderar vi mycket över vilken sorts serier vi ska satsa på när utbudet, och konkurrensen om tittarna tid, är så stort som idag. När de flesta aktörer satsar på kända varumärken och ansikten verkar det finnas andra behov hos publiken som kanske just vi kan möta, säger Anna Croneman, ansvarig utgivare och chef på SVT Drama.

Att det blir en andra säsong är bestämt, men det är fortfarande oklart när inspelningen drar i gång. Vill du se första säsongen kan du streama den här.

Källa: Pressmeddelande från SVT